پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220An audience-centric approach in dealing with virtual social networksرویکرد مخاطب محور در مواجهه با شبکه های اجتماعی مجازی1183719FAعلیرضا اکبرزادهدانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه اصفهانثریا معماردانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانمسعود کوثریاستاد گروه ارتباطات دانشگاه تهرانرضا همتیاستادیار جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهانJournal Article20181106The researcher in this study, while demonstrating the need to change approaches from coping approaches to a cultural and social approach, has introduced as "audience-oriented approach ". An approach based on the focus of attention instead of paying attention to the sender of the message, is to pay attention to the audience, in order to empower the audience, give him the power to critique and analyze the message. The present study was carried out using quantitative content analysis method. The results show that using an audience-centered approach, it can be used in the form of awareness and education strategy and by promoting media literacy to empower the audience in analyzing, interpreting and criticizing the message, and also in The strategy formulated the creation and diversification of the audience's persuasion techniques to attract the audience's attention and attractionدر این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای به<br />معرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنوان<br />است که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی او<br />به او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای<br />کمی انجام شده و نتایجش بیانگر آن است که با رویکردی مخاطبمحور میتوان درقالب<br />راهبرد آگاهسازی و آموزش و ازطریق ارتقای سواد رسانهای به توانمندسازی مخاطب در<br />تحلیل و تفسیر و نقد پیام پرداخت و نیز درقالب راه برد تنوعسازی از تکنیک های اقناع<br />مخاطب برای جلبنظر و جذب او بهره برد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220A Study of Five Elements of Harold Lasswell's Model in Mass Media
The emergence of new mediaبررسی پنج عنصر مدل هارولد لاسول در رسانههای جمعی با توجه به ظهور رسانههای نوین19533720FAملیکا بردباردانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه صدا وسیماسید وحید عقیلیدانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانـشگاه آزاد اسـلا می واحد تهران مرکزشیرین قنبریدکتری علوم و کامپیوتر دانشکده علوم کامپیوتر ومهندسی برق اسکس انگلستانJournal Article20190315<span class="tlid-translation translation" lang="en"><span title="">The purpose of this article is to understand how over the past decade, technology has changed, audiences around the world have changed and how they influenced their media space. So briefly, one can claim that where and with what limitations, what kind of message and content, with what technology and platform, is there a vacuum in research in the field of media with a stakeholder view of Harold Lasswell? This study was carried out.</span></span>هدف این مقاله درک این موضوع است که چگونه در طی دهه گذشته با تغییرات فناوری، مخاطبان در سراسر جهان تغییر کردهاند و آنها چگونه بر فضای رسانهای خود اثرگذار بودهاند. بنابراین به اجمال، میتوان ادعا کرد که خلاء پژوهشی همه­جانبه نگر در دیدگاه هارولد لاسول در حوزه رسانه با دیدگاه چه ذی­نفعانی، چه نوع پیام و محتوایی با چه تکنولوژی و پلتفرمی به کجا و با چه محدودیت­هایی ارسال می­نمایند موجب انجام این پژوهش شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220Representation of the oppressed hero mythology in the narratives of the Holy Defense Cinema
(Case study of four films from four decades of Iranian cinema)بازنمایی اسطورۀ قهرمان مظلوم در روایتهای داستانی سینمای دفاع مقدس ) مطالعۀ موردی چهار فیلمنامه از چهار دهۀ سینمای ایران (55713721FAشکراله پورالخاصعضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلیمحمد یحیاییدانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20180409<span class="tlid-translation translation" lang="en">Compared to other arts, cinema has an irrefutable share in the manifestation, creation and life of modern myths. This article, by analyzing the four narrations of the frontier films, two blind eyes, glass agency and bus of the night, analyzes the part of the representation of the oppressed hero in the Holy Defense Cinema, and to this end The theory of Baudrillard's representations of levels has been chosen as their framework. This article seeks to find the heroic mythological nature of the hero in holy defense cinema, and it turns out that the hero of the studied films is not a powerful hero that could be presented to her audience as a model and myth, and if two are on empowerment and innocence In the filmmaking articles of this article, the article is an element of innocence, which is more evident and the ability, if not to say, of an absent existence, has always found its place behind the scenes and beyond the content of the story.</span>سینما در مقایسه با سایر هنرها سهمی انکار ناپذیر در تجلی، ایجاد و حیات اسطوره­های امروزین دارد. این مقاله با مطالعۀ چهار فیلم­نامۀ مرز، دو چشم بیسو، آژانس شیشهای و اتوبوس شب به روش تحلیل روایت، بر آن است که بخشی از بازنمایی قهرمان مظلوم در سینمای دفاع مقدس را شرح و تحلیل کند و برای این منظور نظریه سطوح بازنمایی واقعیت بودریار را به عنوان چارچوب خود انتخاب کرده است. این مقاله در جستجوی یافتن ماهیت اسطورۀ امروزین قهرمان در سینمای دفاع مقدس است و به این نتیجه میرسد که قهرمان فیلمهای مورد مطالعه، قهرمانی توانمند نیست که بتواند برای مخاطبش به عنوان الگو و اسطوره مطرح شود و اگر دو روی توانمندی و مظلومیت داشته باشد، در فیلم­نامههای مورد مطالعه مقالۀ حاضر، عنصر مظلومیت است که خود را بیشتر بروز می­دهد و توانمندی اگر نگوییم موجودیتی غایب داشته، همواره در پس پرده و در اندرونی محتوای داستان، جایگاهش را یافته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220Personal branding or effective social identity managementتشخص سازی(personal branding) یا مدیریت تأثیرگذار هویت در شبکه های اجتماعی73983722FAحسن خجستهدانشیار گروه رادیوی دانشکده تولیددانشگاه صداو سیما0000-0001-5854-7533Journal Article20180217<span class="tlid-translation translation" lang="en">Active and active presence in cyberspace and social networks is subject to its rules and attributes. Today, with the communication revolution, changing the role of the audience to the user, the presence of each individual in terms of the power of cyberspace to produce content and supply it to others, has changed many of the past equations in communication. Each user must manage the elements involved in this process for their effective presence. So there is the question: Is the value of everyone in this space the same? Are there any ways for individual branding or collective use to be used? How do people describe themselves to others on social networks or how do they shape and identify themselves by identifying their identities? How can people improve their identity? Such questions appear to be natural and expected in the relationship between individual identity and identity as a result of its presence in cyberspace and social networks. This article tries to demonstrate the importance of individual real identities in social networks as well as the development of identity in cyberspace and its promotion through a descriptive and analytical method. The results indicate the importance of several elements such as profile, type of post or post, amount of interest, amount of comment, number of followers, etc. are very effective in making this identity.</span>فعالیت و حضور مؤثر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تابع قواعد و ویژگی های آن است. امروزه با انقلاب ارتباطات تغییر تغییر نقش مخاطب به کاربر یعنی حضور هر فرد برحسب توان در فضای مجازی برای تولید محتوا و عرضه آن به دیگران، بسیاری از معادلات گذشته در ارتباطات را تغییر داده است. هر کاربر برای حضور اثرگذارش باید عناصری که در این فرایند نقش دارند مدیریت نماید. لذا این پرسش وجود دارد: آیا ارزش و اعتبار همه افراد در این فضا یکسان است؟ آیا راه هایی برای تشخص سازی فردی(personal branding) و یا جمعی وجود دارد تا بتوان از آن ها استفاده کرد؟ افراد چگونه خود را به دیگران در شبکه های اجتماعی می نمایانند یا چگونه با تشخص سازی هویت خود را شکل داده و بروز می دهند؟ افراد چگونه هویت خود را می توانند بهبود بخشند؟ این گونه پرسشها در رابطة میان هویت فرد و هویتی که ناشی از حضورش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، امری طبیعی و قابل انتظار به نظر میرسد. این مقاله سعی دارد ضمن نشان دادن اهمیت هویتهای واقعی فردی در شبکه های اجتماعی چگونگی برساخت هویت در فضای مجازی و ارتقاء آن را نیز با روشی توصیفی و تحلیلی بیان نماید. نتایج حاکی از اهمیت چندین عنصر از قبیل پروفایل، نوع مطلب یا پست، میزان اظهار علاقه، میزان تفسیر، تعداد دنبال کنندگان و .. در ساخت این هویت بسیار اثرگذار هستند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220Experimental investigation of the influence of mass media in promoting cultural elements of postmodernism: Case Study: Youth Yazdبررسی تجربی تاثیر رسانههای ارتباط جمعی در گسترش عناصر فرهنگی پستمدرنیسم مورد مطالعه (جوانان شهر یزد)991253723FAرضا دهبانی پوراستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوجیاسین خرم پوردانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه یزدعنایت شیخیکارشناس ارشد روانشناسی بالینیJournal Article20171219With the transitionfrom thetraditionaltothe modern eraand thepost-modernsociety, we arewitnessing theeffectsof a newsocial life. During thepassageofeach of theseperiods, you can easilychangethetype ofthinking, attitudesandhumanbehaviorobserved. Oneofthe elements thatplay a fundamental rolein changing theattitudesand behaviorof thenewage,isthe media. Therefore, this studysought toexamine the relationship betweenmediaandpostmodernismis. Thisresearchthroughquantitative methodsamong384young peopletookthe city of Yazd. Multistagecluster samplingandmeasurement toolis aquestionnaire. The resultsshowed thatthere was no significantrelationship betweengenderandculturalpostmodernism, although someelements ofpostmodernismhave establisheda significant relationshipwith sex.Theuseofsatelliteandpostmodernculture, there is a significant andpositive.Buttheuseoftelevision,there was no significantrelationshippostmodernculture.Andonlyaftercultural relativismusing theinternalTVsignificantpositive relationshipestablished.The regression resultsshowed thatthe use of satellitesto be able toexplainthe variance inthe postmoderncultural 0/17.با گذر از دوران سنتی به دوران مدرن و پس از آن جامعه پست­مدرن، شاهد جلوه­های نوینی از زندگی اجتماعی هستیم. طی گذر از هر یک از این دوران­ها، به راحتی می­توان تغییر در نوع تفکر، نگرش­ و رفتار انسانی را مشاهده کرد. یکی از عناصری که نقش اساسی در تغییر نگرش و رفتار انسان­های عصر جدید دارد، رسانه­ها می­باشد. در این بین اما تلویزیون به عنوان یکی از عناصر اصلی رسانه در دنیای جدید، تاثیر بسزایی در جهان بینی های افراد دارد لذا این تحقیق درصدد بررسی تاثیر رسانه­ ی ارتباط جمعی با تاکید بر (تلویزیون) و عناصر فرهنگی پست­مدرنیسم می­باشد.این تحقیق از طریق روش کمی در بین 384 نفر از جوانان شهر یزد صورت گرفت. روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنس و فرانوگرایی فرهنگی رابطه­ی معنی­داری وجود نداشت هر چند برخی از مولفه­های پست مدرنیسم با جنس رابطه­ی معنی­داری برقرار کرده­اند. بین استفاده از ماهواره و پست مدرنیسم فرهنگی رابطه معنی­دار و مثبتی وجود داشت. ولی بین استفاده از تلویزیون داخلی و پستمدرنیسم فرهنگی رابطه­ی معنی­داری وجود نداشت و فقط بعد نسبی­گرایی فرهنگی با استفاده از تلویزیون داخلی رابطه مثبت و معنی­داری برقرار کرد. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر استفاده از ماهواره قادر به تبیین 17/0 از واریانس پست­مدرنیسم فرهنگی می­باشد. <br /> پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220The effect of a small amount of television networks on the formation of couples' communication patterns by examining the role of mediating variablesتاثیر مصرف کمی شبکه های تلویزیونی بر شکل گیری الگوهای ارتباطی زوجین با بررسی نقش متغیر های میانجی1271473724FAسمیرا عاطفی فردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد قایناتفاطمه شهابی زادهاستادیار روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجندJournal Article20180303با توجه به اهمیت نقش تلویزیون بر پر کردن میزان اوقات فراغت و تاثیرگذاری بر روابط افراد به ویژه زوجین، پژوهش حاضر به بررسی تدوین مدل الگوهای ارتباطی زوجینشاغل شهر بیرجند در جهت تاثیر مصرف کمی شبکه های تلویزیون با توجه به متغیرهای میانجی ؛که دراینجا راهبردهای کنترل فکردر نظر گرفته شده ؛ پرداخته است. روش پژوهش از نوع همبستگی و نمونه آماری این پژوهش 350 نفر از متأهلین کارمند شهر بیرجند در سال 1393 می­باشد که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه محقق ساخته مصرف کمی رسانه دیداری (تلویزیون)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی، 1984، و پرسشنامه راهبردهای کنترل فکر ولز و دیویس، 1994، می­باشد که در اختیار افراد نمونه قرار گرفت و از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. مدل برازش یافته نشان داد مدت زمان تماشای برنامه های شبکه تخصصی (آموزش، قرآن، بازار، ورزش، سلامت) از طریق افزایش راهبرد های انطباقی کنترل فکرافزایش دهنده الگوی ارتباطی سازنده زوجین است و مدت زمان تماشای برنامه های شبکه سرگرمی(نمایش و تماشا) از طریق افزایش راهبرد های غیر انطباقیکاهش دهنده الگوی ارتباطی سازنده زوجین است. نتایج در این راستا بحث شد.با توجه به اهمیت نقش تلویزیون بر پر کردن میزان اوقات فراغت و تاثیرگذاری بر روابط افراد به ویژه زوجین، پژوهش حاضر به بررسی تدوین مدل الگوهای ارتباطی زوجینشاغل شهر بیرجند در جهت تاثیر مصرف کمی شبکه های تلویزیون با توجه به متغیرهای میانجی ؛که دراینجا راهبردهای کنترل فکردر نظر گرفته شده ؛ پرداخته است. روش پژوهش از نوع همبستگی و نمونه آماری این پژوهش 350 نفر از متأهلین کارمند شهر بیرجند در سال 1393 می­باشد که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه محقق ساخته مصرف کمی رسانه دیداری (تلویزیون)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی، 1984، و پرسشنامه راهبردهای کنترل فکر ولز و دیویس، 1994، می­باشد که در اختیار افراد نمونه قرار گرفت و از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. مدل برازش یافته نشان داد مدت زمان تماشای برنامه های شبکه تخصصی (آموزش، قرآن، بازار، ورزش، سلامت) از طریق افزایش راهبرد های انطباقی کنترل فکرافزایش دهنده الگوی ارتباطی سازنده زوجین است و مدت زمان تماشای برنامه های شبکه سرگرمی(نمایش و تماشا) از طریق افزایش راهبرد های غیر انطباقیکاهش دهنده الگوی ارتباطی سازنده زوجین است. نتایج در این راستا بحث شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220The Crucial Importance and Role of Media in Contemporary Islamophobiaواکاوی نقش رسانههای غربی در اسلامهراسی معاصر1491723783FAعباس عیسی زادهدانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانسید حسین شرف الدیندانشیار گروه جامعهشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»Journal Article20180406Islamophobia (or more precisely ‘unfounded fear, prejudice and discrimination towards Islam and Muslims’) through social, economic and political deprivation has harmful effects on Muslims’ everyday lives. Media are the most prominent tools to reach this goal. Some analysts even believe that “western media” are the primary sources of Islamophobia. So this is so prominent to analyze the role of media in relations full of hatred and contempt between these two great civilizations (Islam and West). In the introduction of this article, we’ll refer to the impact of media on public opinion, media from postmodern perspective and media’s dependency on politics and ideology. After that, two important theoretical frameworks (representation and frame), different constraints of news organizations which contribute to skewed and distorted news, and lastly the main problem of this research i.e. “The role of media in contemporary Islamophobia” will be discussedاسلام­هراسی طبق مصطلح رایج، ایجاد هراس و نفرت برنامه­ریزی­شده از اسلام و مظاهر اسلامی و در نتیجه روا شمردن گونه­های مختلف تبعیض، خشونت و اعمال محرومیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی علیه مسلمانان و نهادها و سازمان­های ذی­ربط است. رسانه­های جمعی به­ویژه مطبوعات، شبکه­های رادیو- تلویزیونی و فیلم­های سینمایی همواره از ابزارهای مهم و از جهاتی بی­بدیل برای پیشبرد این سیاست نژادپرستانه و استعماری بوده­اند. از­این­رو، بررسی نقش و تأثیر وسایل ارتباط جمعی در اسلام­هراسی، طی دهه­های اخیر، به یکی از پروژه­های پر­طرفدار در مطالعات اجتماعی تبدیل شده است. در همین راستا، هدف مطالعه پیش­رو عبارت است از: واکاوی نقش رسانه­ها در بازخوانی و برجسته­سازی تنش­های تاریخی و تعاملات واگرا میان دو حوزه تمدنی اسلام و غرب، برخورد انتقادی و سخریه­آمیز با باورها، ارزش­ها، شعائر و احکام اسلام، انتساب ظالمانه اعمال تروریستی برخی گروه­های افراطی به اسلام، ترغیب دولت­های غربی به اتخاذ و اعمال سیاست­های خشن علیه گروه­ها و جوامع اسلامی و در یک کلام، ایجاد هراس و نفرت از هر آنچه رنگ و برچسب اسلامی دارد. روش این پژوهش در مقام گردآوری و گزینش اطلاعات؛ اسنادی و کتابخانه­ای و در مقام تحلیل و بررسی مضامین؛ توصیفی، تبیینی (علت­یابی) و تفسیری (معناکاوی) است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220Analyzing Turn Taking Structures in Chat Rooms and Social Networksبررسی ساختار نوبت در اتاقهای چت و شبکههای اجتماعی1731873725FAعطیه کامیابی گلاستادیار گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدمسیحه هدایت مفیدیدانشجوی دکتری گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180407The aim of the present article is to present the type of language being used in cyberspace. In addition, turn taking and turn giving strategies are analyzed. The data included Iranian Persian speaker users’ individual and group chats. The data for the present research was collected from Yahoo chartrooms, Face book and Telegram users. The reason behind choosing these networks is that they are used publically and extensively in Iran. Out results indicated that no specific structure or pre-set rules can be traced in the turn taking, managing and turn giving strategies used by the participants. In fact, users’ application of such strategies depends most on individual habits and typing skills while chatting.هدف ازاین پژوهش نشان دادن نوع زبان بکار­رفته در فضاهای است که برخواسته از ابزاری الکترونیکی، جهانی و تعاملی است. همچنین به نحوه نوبت­گیری و واگذاری آن هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط پرداخته شده است. داده­های این پژوهش شامل گفت­وگوها و ارتباطات کاربران فارسی­زبان در فضاهای مجازی از جمله اتاق­های چت یاهو، شبکه­ی اجتماعی فیس­بوک و تلگرام می­باشد. علت انتخاب این فضاها، عمومی­بودن و آشنابودن آن­ها برای اغلب کاربران اینترنت در ایران بود. به­طورکلی می­توان گفت نوبت­گیری، کنترل، مدیریت و انتقال آن در گفتگوهای اینترنتی دارای اصول مشخص و قواعد ازپیش تعیین­شده­ای نمی­باشد، بلکه تا حد زیادی بستگی به عادات افراد هنگام چت و تایپ­کردن دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220The Nature of New Mediaماهیت رسانههای نوین1892123734FAفاطمه مصدریدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهراسیدحسن حسینیاستاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20171207This research attempts to explain the nature of "new media", to describe their features and to compare them withtraditional media.Considering the increasing coexistence of humans with the new media, today, it is very essential to understand their nature. The results of this descriptive- analytical study showed that due to the distinct and emerging features ofthe new media, theycan be distinguished from other media;consequently,they havecreated new concepts and meanings and have deeply influenced all aspects of contemporary human life.Obviously,conducting any kind offuturology, management, interaction and monitoring or optimization of the modern media requires their identificationپژوهش حاضر کوششی است در جهت تبیین چیستی "رسانه­های نوین" و توصیف ویژگی­هاو تبیین وجوه تفاوت آن با رسانه­های قدیم. با توجه به هم­زیستی روز افزون انسان با رسانه­های نوین، درک ماهیت این رسانه امروزه بسیار ضروری است. نتایج این نوشته که از روش تحلیلی-توصیفی بهره برده است، نشان می­دهد که رسانه­های نوین جهت ویژگی­هایی بسیار متفاوت و نوظهور،از سایر رسانه­ها متمایز گردیده است و به تبع آن مفاهیم و معانی جدیدی به وجود آمده است تا حدی که آثار و لوازم آن، همه ابعاد زندگی انسان معاصر را در بر گرفته است. روشن است هرگونه آینده پژوهی، مدیریت، تعامل و یا نظارت و بهینه سازی رسانه های نوین مبتنی بر شناخت آن است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X8220190220Enjoining Good and Forbidding Evil by Social Documentariescharacterارجاعات شخصیتهای مستند اجتماعی در رمزگان امر به معروف و نهی از منکر رسانهای2132393733FAعباس ناصری طاهریاستادیار علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیماسید بشیر حسینیاستادیار علوم ارتباطات ، دانشگاه صداوسیمامسعود وثوقیکارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیماJournal Article20180306Among the variant types of making TV programs, social documentary, because of its influence on education, culture promotion and addressing the issues related to audiences, is the codes that can be used as a tool to refer the messages of goodness and badness, and can be used to create an appropriate motivational audience. Since social document benefits from the existence of personality especially real personalities, when documentary maker uses personality, the personality must be selected in a way that refers to goodness and badness messages and creates a motive in audience than performing goodness and not to perform badness.Therefore, in the present research collection of data through semi-structured interview with experts, and data analysis - using content analysis methodology and statement-making – has been performed, and we have attained the most important factors influencing the selection of and narration of the character of social documentaries for the purpose of the proper performance of the process of “enjoining good and forbidding wrong” in the media, such as choosing an ordinary person with attributes like an evolved life, a comprehensible issue, ability to express themselves, and finally attractive looks and expression; choosing an eminent role model or a successful person close to the culture of the audience, and with low profile for answering the topic of movies, etcاز میان گونههای متنوع برنامهسازی (تلویزیونی)،مستند اجتماعی به علت مؤثر بودن درعرصهی آموزش، ترویج فرهنگ و پرداخت به موضوعات مبتلا به مخاطبان،رمزگانی است که میتوان بهوسیلهی آن ارجاعی به پیامهای معروف و منکر داشت و در مخاطب انگیزشی مناسب و متناسب ایجاد کرد. از آنجا که مستند اجتماعی از وجود شخصیت، به ویژه شخصیتهای واقعی بهره میجوید، زمانی که مستندساز از مقوله شخصیت استفاده میکند، میبایست به گونهای شخصیت خود را انتخاب و روایت نماید که ارجاعی به پیامهای معروف و منکر داشته باشد و در مخاطب انگیزشی نسبت به انجام معروف و انجام ندادن منکر ایجاد نماید؛ بنابراین در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان، گردآوری دادهها و با روش تحلیل مضمون و گویهسازی، تحلیل آنها انجام شده که به مهمترین مؤلفههای مؤثر در انتخاب و روایت شخصیت مستندهای اجتماعی به منظور اجرای صحیح فرآیند امر به معروف و نهی از منکر در رسانه،مانند انتخاب یک فرد معمولی با ویژگیهای نظیر زندگی متحول شده، مسئلهای قابلدرک، توانایی در معرفی خود و در آخر صورت و بیان جذاب،انتخاب الگوی والامقام یا فرد موفقِ نزدیک به فرهنگ مخاطب و کم حاشیه برای پاسخ به مسئله فیلم و...نائل گشتهایم.