پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5120150522Geographical Space, Mass Media and Technologyفضای جغرافیایی، رسانه های ارتباطی انبوه و گشتل تکنولوژی1131739FAعیسی پیریاستادیار دانشگاه زنجان، گروه جغرافیاJournal Article20140711
<span lang="EN-US">This article seeks the hermeneutical (inter-textual) explanation of media representation effect in spatial transformations. Therefore it seeks new spatial entities which are the results of this relationship. In postmodern era, the media are the main actors in identifying and interpreting environmental issues and according to plurality of identities and multiplicity of spatial experience, now we don’t live with spatial dictations rooted in absolutism of Euclidian patterns of space. Uncontrolled fields of media, turmoil and meanings diversity and images in contemporary art and poetics and elegant fantasies, hyper-reality and formation of mass consumption society and signs crisis, are all the results of advertisement and this has led to a crisis of semiotic representation in contemporary city. The article studies the results of technology Gestell from the perspective of Heidegger's ontology. Therefore it does not refer to the function of discourse and space, but refers to the nature of this discourse.</span>این مقاله به دنبال تبیین هرمنوتیکی (بینامتنی) تأثیر بازنماییهای رسانهای در دگرگونیهای فضایی است؛ از این رو هستیهای فضایی نوینی را میکاود که به نوعی مدلول این ارتباط است. در دوران پسامدرن، رسانهها درواقع کنشگران اصلی در هویتبخشی و تفسیر موضوعات محیطی هستند و با توجه به تکثر هویتها و چندگانگی تجربة فضایی ما با دیکتههای فضایی که ریشه در انگارههای مطلقگرایانه و اقلیدسی از فضا دارند زندگی نمیکنیم. عرصههای غیر قابل کنترل رسانهها، آشفتگی و کثرت معانی و ایماژها در هنر معاصر و خیالپردازیهای ظریف و شاعرانه، حادِ واقعی و شکلگیری جامعة مصرفی انبوه، و بحران نشانهها همه منتج از تبلیغات و بازنمودهای رسانهای است که به نوعی به بحران بازنمایی نشانهشناختی در شهر معاصر منجر شده است. این مقاله همچنین از منظر هستیشناسی هایدگر به گشتل تکنولوژی، پگاه فضایی ـ مکانی ناشی از آن در شهر را میکاود؛ بنابراین معطوف به کارکرد و چگونگی گفتمان تکنولوژی و فضا نیست بلکه ناظر بر چیستی این گفتمان است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1739_ff1723b4344045dd5e4be7b8e968a37a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5120150522Perplexity of Subjective Identity in Virtual
Meta-Territorial Space: A Critical Analysisدرآمدی بر فضای مجازی فراقلمرویی و سیالیت هویت سوژه در پرتو تحلیل انتقادی بینامتنی15361740FAمحمد علی توانااستادیار علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه یزدسید عبدالله هاشمی اصلکارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه یزدJournal Article20141114
<span lang="EN-US">Permeable territorial boundaries and shakable autocracies seem to be main characteristics of temporary globalization. This phenomenon is coexistent with recent information revolution; since telecommunication and information project (internet) was able to facilitate connecting every computer all over the world to others along with its evolutional trend, without necessarily being limited to any boundaries or governance of states. Therefore, the virtual space is created to provide a frame in which subjects can interact with each other free of existing social norms and structures. On this basis, the present paper addresses the question: How virtual space affects identities of subjects? This article aims to investigate how virtual space alters subjects’ characteristics in identity context. Theoretical framework of the paper is inspired by Goff man's self-presentation theory. Based on this framework, virtual space has provided the subject with an environment to act and present himself – an environment in which a subject carries various social, political and cultural masks. The hypothesis examined by the present study is: meta-territorial virtual space has provided a scene for presenting ideas and semantic characteristics which lead to interactions and contrasts between various cultural ideas. This phenomenon creates a battlefield of identity struggles amongst subjects due to high number of subjects and plethora of communicational lingual actions–however not necessarily Habermasian communicational actions–amongst them; hence causing them to be perplexed. The present paper is of critical analysis type. Also authors try to present solutions to confront identity perplexity of subjects in cyber space.</span>به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة حاضر این پرسش را طرح میکند که تأثیر فضای مجازی بر هویت سوژهها چیست؟ هدف این نوشتار واکاوی تأثیر فضای مجازی بر حوزههای هویتی سوژههاست. چهارچوب نظری مقاله از نظریة «خودنمایشی» گافمن گرفته شده است. بر اساس این چهارچوب، فضای مجازی، محیطی برای بازیگری و نمایش سوژه قلمداد میشود. فرضیة مقالة حاضر بدین قرار است: فضای مجازی فراقلمرویی عرصهای برای نمایش انگارهها و دالهای معنایی فراهم میآورد که خود به تقابل و تعامل انگارههای هویتی متفاوت میانجامد. روش مقالة حاضر تحلیل انتقادی بینامتنی است. در پایان راهکارهایی را برای برونرفت سوژه از سرگشتگی هویتی ارائه خواهیم کرد.
<br /><em><br /></em>https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1740_6380178285ad690ff596dae3caef050e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5120150522Attracting Electronic Customers;
A More Successful (ethic-based) Modelالگویی جهت تبلیغات اینترنتی موفق به منظور جذب مشتریان الکترونیک بیشتر(با محوریت اخلاقیات)37561741FAفاطمه رحمانیکارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات- ، دانشگاه شیرازنظام الدین فقیه فقیهاستاد دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعیJournal Article20140916Advertisement is an important communication tool. The success and failure of many organizations and companies lies in the quality of their promotional activities. Obviously, continuity and development of selling products and services is possible when an advertising design absorbs customer. According to effective advertisement, more attention should be paid to psychological needs and taste of the customer. The appropriate and artistic content of the message in promoting goods and services can make the business more successful. The authors believe that another important factor in advertisement is ethics. In this article we represent secrets of successful advertisement based on the proposed pattern. These information absorbs more electronic customers. The proposed pattern has been validated and improved by questionnaire which is filled in by experts in the field of information technology and electronic commerce.تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار است. موفق بودن یا نبودن بسیاری از سازمانها و شرکتها در کیفیت فعالیتهای تبلیغاتیشان نهفته است. بدیهی است استمرار و توسعة فروش کالا و خدمات زمانی میسر میشود که طرح تبلیغاتی مشتری را جذب کند. بر اساس تبلیغات مؤثر، اگر روانشناسیِ نیاز و سلیقۀ مشتری و نیز محتوای مناسب و هنرمندانۀ پیام در تبلیغ کالا و خدمات لحاظ شود، از آن کالا و خدمات استقبال بیشتری خواهد شد. به باور نویسندۀ مقاله، یکی از عوامل مهم در تبلیغ عامل اخلاق است. در این مقاله موارد گوناگون اخلاقی معرفی شده است و با استفاده از مطالعات گوناگون در حوزۀ تبلیغات اینترنتی رموز تبلیغات موفق بیان شده است؛ رموزی که مبتنی بر الگوی ارائهشدۀ محقق است. این اطلاعات موجب جذب بیشتر و بازگشت مجدد مشتریان الکترونیکی خواهد بود. در پایان، از طریق پرسشنامهای که متخصصان حوزۀ فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک به آن پاسخ دادهاند زمینۀ تأیید یا تغییر این الگو فراهم شده استhttps://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1741_27589117a78ec4a5a7b93ac26af59c2c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5120150522Sense of Security in Iranian Internet Users
(Facebook: a Case study)احساس امنیت کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی از منظر جنسیت، سن، میزان تحصیلات و میزان استفاده ( مطالعه موردی شبکه اجتماعی فیس بوک)57821742FAفرزاد زیویاردانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه پیام نوراحسان شهیردانشجوی دکتری مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20140615According to development of different uses of cyber space, consequential sociocultural changes are happening. Facebook is an example with more than one hundred thirty million clients. <br />Security is one of the most important goals and values of a society. More important is the feel of security. One reason why Iranian users chose foreign social networks is the sense of security. This study, as for its objective is applied research, in terms of data collection is a descriptive (non-experimental) field study and in terms of the relationship between the variables considered, implies a causal relationship. The research method is survey type. <br />In this research first the sense of security and comfort from electronic transactions is studied as the most important threat for social networks in cyberspace to attract users. It's done by the content analysis of interviews with experts, professors and activists of related areas. Then Electronic Data was collected by questionnaire. Benefitting from new software we found out that there was a meaningful relation between gender, age, use of social networks and users' sense of security با عنایت به توسعه و پیشرفت کاربردهای جدید فضای سایبر، پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری در حال تحقق است؛ از آن جمله فیسبوک که به سامانهای تبدیل شده است که در سراسر جهان بیش از 000/000/300/1 کاربر دارد. امنیت از مهمترین اهداف و ارزشهای اصولی پایدار جامعه است. مهمتر از امنیت احساس امنیت است و بنابر تحقیقات قبلی محقق، یکی از مهمترین علل استفادة کاربران ایرانی از شبکههای اجتماعی خارجی احساس امنیت است. پژوهش حاضر، از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوة گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی (غیرآزمایشی) از شاخة مطالعات میدانی به شمار میآید و از حیث ارتباط میان متغیرهای تحقیق، بر نوعی رابطة علی دلالت دارد. روش انجام تحقیق پیمایشی است. در این پژوهش، پس از تحلیل محتوای مصاحبههای انجامشده با خبرگان و اساتید و فعالان حوزههای مرتبط و تحقیقات انجامشدة قبلی محقق، نخست مفهوم احساس امنیت از تراکنشهای الکترونیکی در حکم مهمترین تهدیدها برای جذب کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی در فضای مجازی شناسایی شد و سپس از طریق پرسشنامة الکترونیکی، دادهها جمعآوری و از طریق نرمافزارهای مرتبط این نتیجه به دست آمد که میان جنسیت، سن و میزان استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک با احساس امنیت و آسایش کاربران شبکههای اجتماعی رابطة معنیداری وجود دارد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1742_7f1450adacbd31cd123f85f9b1165965.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5120150522The role of cultural values in the context of social networks
(A comparative study of Iranian or content of social networks)نقش ارزشهای فرهنگی بر محتوای شبکههای اجتماعی (مطالعه تطبیقی محتوای شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی)831091743FAفاطمه قصابیکارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانسیدرضا نقیب الساداتاستادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20140410This study depicts the content of social networks like Facenama, Cloob, Facebook and Google plus. The question here is what variables exist in Iranian content and themes in comparison with non-Iranian networks In this study, we used content analysis method which is an investigative method used to expand on evident content of messaging. Overall, this study indicates that the content is much about actual images, neutral images, entertainment, notifications, exaggeration and hyperbole, attention technique, clarity of speech and human values.However, we concluded that there is a meaningful relation between style and content as well as orientation of context and principles in both Iranian and non-Iranian networks.<em>این پژوهش تلاش میکند تصویری از محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مجازی فیسنما، کلوب، فیسبوک و گوگل+ را ارائه دهد. ضمن آن که پرسش اصلی در این پژوهش آن است که چه متغیر یا متغیرهایی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی با یکدیگر تفاوت دارند. در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. تحلیل محتوا یک شیوة تحقیقی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیامهای ارتباطی به کار میرود. درمجموع، این پژوهش نشان داد بیشتر از تصاویر واقعی، محتوای عکس خنثی، موضوع تفریح و سرگرمی، سبک مطلب یادداشت، محتوای مطلب خنثی، نثر، الگوی اغراق و بزرگنمایی، تکنیک جلب توجه، صراحت در گفتار و بیان مصادیق، پایبندی به ارزشهای انسانی و هدف تفریح و سرگرمی در محتوا و مضامین شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن مشخص شد، سبک مطلب، محتوای مطلب، جهتگیری مطلب، و اصول و قواعد با شبکههای اجتماعی ایرانی و غیرایرانی رابطه معنیدار دارد</em>https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1743_47d4e049bd2aeff6c37a7b1c696927d1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5120150522The Representation of Public Attitudes to the Clergy in Iranian Cinema
A case study:"Under the moon light", "Marmoulak", "Gold & Copper"بازنمایی «نگرش مردم به روحانیت» در سینمای ایران (مورد مطالعه: سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس)1111331744FAمحمدساجد هاشمیدانشجوی ارشد معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادقمیثم فرخیدکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)-Journal Article20140608With regard to the effective role of the clergy and cinema in the society, it is very important to understand and explain the relationship between them in its various dimensions. In this way, the issue of the representation of public attitudes to the clergy in Iranian cinema has been studied in this article. Hence, three related movies "Under the moon light", "Marmoulak", "Gold & Copper" were analyzed with Qualitative content analysis method. The results of this study show that there are three categories for public attitudes to the clergy in the samples: positive attitude, negative attitude, and the elements of attitude change (persuasion and Cognitive dissonance). The negative attitude to the clergy is represented frequently as prejudices and stereotypes. Main Themes represented in this field are summarized in these terms: Clergymen have achieved great power and wealth after the Islamic Revolution in Iran; instrumental usage of the cleric clothing by clergymen; Keeping out from the context of society; and clergymen are traditional. <br /><em> </em>هدف این پژوهش، سنخ­شناسی نگرش­های ابراز شده مردم نسبت به روحانیت در سه فیلم زیرنورماه، مارمولک، و طلا و مس می­باشد. تلاش بر آن بوده تا با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه فیلم مورد نظر -که با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. نتایج این تحلیل نشان می دهد که نگرش مردم نسبت به روحانیت در فیلمهای مذکور را می توان به سه گونه ی نگرش مثبت (مانند نگرش مثبت آمیخته با تقدّس، نگرش مثبت همراه با احترام، نگرش مثبت همراه با اعتماد، نگرش مثبت کورکورانه و مقلّدانه، نگرش مثبت منفعت طلبانه و ابزاری) نگرش منفی (مانند نگرش منفی به استفاده ابزاری از جایگاه روحانیت، نگرش منفی آمیخته با ترس، نگرش منفی همراه با تحقیر و تمسخر، تصورات قالبی منفی) و عناصر مرتبط با تغییر نگرش نسبت به روحانیت (مانند اقناع، ناهماهنگی شناختی) تقسیم و طبقه بندی نمود. نگرش منفی به روحانیت، در این سه فیلم، عمدتاً به شکل پیشداوری و تصورات قالبی منفی بازنمایی شده است. مضامین بازنمایی شده در این حوزه عبارت از به قدرت و ثروت رسیدن روحانیون پس از انقلاب اسلامی، استفاده ابزاری روحانیون از لباس روحانیت، فاصله گرفتن روحانیت از متن جامعه، و سنتی بودن همه روحانیون<em> می باشد.</em> <br /><em> </em>https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1744_90812fae96933ac93fcbf6419d41b01b.pdf