TY - JOUR ID - 3721 TI - بازنمایی اسطورۀ قهرمان مظلوم در روایت‌های داستانی سینمای دفاع مقدس ) مطالعۀ موردی چهار فیلم‌نامه از ‌چهار دهۀ سینمای ایران ( JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - پورالخاص, شکراله AU - یحیایی, محمد AD - عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - 55 EP - 71 KW - سینمای دفاع‏مقدس KW - قهرمان مظلوم KW - تحلیل روایت KW - بودریار DO - N2 - سینما در مقایسه با سایر هنرها سهمی انکار ناپذیر در تجلی، ایجاد و حیات اسطوره­های امروزین دارد. این مقاله با مطالعۀ چهار فیلم­نامۀ مرز، دو چشم بی‌سو، آژانس شیشه‌ای و اتوبوس شب به روش تحلیل روایت، بر آن است که بخشی از بازنمایی قهرمان مظلوم در سینمای دفاع مقدس را شرح و تحلیل کند و برای این منظور نظریه سطوح بازنمایی واقعیت بودریار را به عنوان چارچوب خود انتخاب کرده است. این مقاله در جستجوی یافتن ماهیت اسطورۀ امروزین قهرمان در سینمای دفاع مقدس است و به این نتیجه می‌رسد که قهرمان فیلم‌های مورد مطالعه، قهرمانی توانمند نیست که بتواند برای مخاطبش به عنوان الگو و اسطوره مطرح شود و اگر دو روی توانمندی و مظلومیت داشته باشد، در فیلم­نامه‌های مورد مطالعه مقالۀ حاضر، عنصر مظلومیت است که خود را بیشتر بروز می­دهد و توانمندی اگر نگوییم موجودیتی غایب داشته، همواره در پس پرده و در اندرونی محتوای داستان، جایگاهش را یافته است. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3721.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3721_74d5cbf2daf6b9cebc69301bd68af8c7.pdf ER -