TY - JOUR ID - 3071 TI - فرهنگ و جامعه پذیری سیاسی در عصر اطلاعات JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - کشیشیان, گارینه AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 173 EP - 203 KW - فناوری اطلاعات KW - رفتار سیاسی KW - عصر اطلاعات KW - آموزش سیاسی KW - جمهوری اسلامی ایران DO - N2 -      جامعه­پذیری سیاسی نوع خاصی از آموزش سیاسی است که به موجب آن مردم نگرش­ها،    ارزش­ها، باورها، عقاید و رفتارهای خود را به نحوی توسعه می دهند تا برای یک شهروند خوب شدن در کشورشان مساعد باشد. همچنین جامعه­پذیری سیاسی فرایندی است که بوسیله آن مردم به عقایدشان راجع به سیاست شکل می دهند. بنابراین مردم در حین فرایندی که جامعه پذیری سیاسی نامیده می شود با فرهنگ سیاسی آشنا می شوند. آموزش سیاسی از کودکی آغاز و در سراسر عمر شخص ادامه می یابد. با این وجود تحولات شگرف در فناوری اطلاعات واقعیت انکارناپذیری است که می تواند تغییرات اساسی در روند فرهنگ و جامعه­پذیری سیاسی ایجاد نماید. در این مقاله نقش فناوری اطلاعات بر جامعه­پذیری سیاسی و به تبع آن فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش پژوهش در این مقاله توصیفی– تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه­ای خواهد بود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تحولات فناوری اطلاعات بر فرهنگ و جامعه­پذیری سیاسی خواهد بود. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که چون جامعه­پذیری سیاسی منجر به رفتار سیاسی می شود؛ پس بر فرهنگ سیاسی نیز تأثیر گذار است و توسعه فناوری اطلاعات در این دگرگونی نقش اساسی را ایفا می نماید.       UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3071.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3071_f238d1e277c838fad3f1df6f197d5811.pdf ER -