TY - JOUR ID - 1491 TI - نقش رسانه‌ها در هدایت فرهنگ عمومی (بررسی موردی: جریان مد در جامعه) JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - خورشیدیان, رائیکا AU - سوخکیان, هدایت AU - چوپانکاره, وحید AU - اژدری, علیرضا AU - امامی, جمشید AD - کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه تهران AD - استادیار پردیس هنرهای زیبا، رشتة طراحی صنعتی دانشگاه تهران AD - استادیار پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، AD - ارشدطراحی صنعتی ومربی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 2 SP - 73 EP - 89 KW - فرهنگ KW - مد و الگوی پوشاک KW - رسانه DO - N2 - این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمع‌آوری و طبقه‌بندی نمونه‌های تصویری مربوط به دهه‌های 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانه‌ها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ به‌خصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، بین مد و رسانه نوعی گفت‌وگوی فرهنگی بروز می‌کند. با افزایش تنوّع و تکثیر رسانه‌ها، انتخاب الگوی پوشاک افراد ـ ‌که نوعی رسانۀ هویتی آنان محسوب‌می‌شود‌ـ تابع عوامل متنوّع‌تر و پیچیده‌تری می‌گردد، به طوری که دیگر کنترل آن توسط یک قدرت صاحب رسانه امکان‌‌پذیر نیست، بلکه برآیند جهت‌گیری رسانه‌ها با بی‌شمار اشکال گوناگون است که جهت‌گیری مد را رقم می‌زند. این پژوهش با بررسی روند تغییر رسانه‌ها، اهمیت امکان دخالت آگاهانه را در شکل‌دهی به جریان مد در جهت ارتقای فرهنگ عمومی نشان‌می‌دهد. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1491.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1491_79866211a6a712090f4696f55a69529f.pdf ER -