TY - JOUR ID - 1306 TI - رادیو و کارویژه‎های عصر نو: نقطه‎گذاری فرهنگی، رایانش اجتماعی،‌ باغبانی زبانی JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - مستقیمی, حسین AD - دکترای مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 1 SP - 86 EP - 106 KW - کنداکتور KW - فرهنگ ارتباطات رسانه‌‌ای KW - نقطه‎گذاری فرهنگی KW - رایانش اجتماعی KW - ‌ باغبانی زبانی DO - N2 - این پژوهش به دنبال توان‌سنجی از نظام رسانه‌ای نوین و جست‌وجوی کارکردهای مناسب و متناسبِ آن در طراز یک جامعۀ آرمانی است. در این میان، نقش‌آفرینی مؤثر شبکه‌های رادیویی منوط به تعامل مؤثر و حداکثری با بافت اجتماعی و بازاریابی مفید و مؤثر فرهنگی ـ اجتماعی است. از این ‌رو، در این پژوهش، در سطح کلان، ادبیات و رویکردهای کلاسیک حوزۀ رسانه رصد می‌شود و نقشۀ جامعی از این رسانه‌ها و همنشینی و جانشینی آن‌ها با یکدیگر ارائه‌می‌کنیم که به جایابی رادیو در این گستره می‌انجامد و سپس با تعریف ثقل ارتباطی رسانه‌های دیداری و شنیداری و چندرسانه‌ای‌ها، به تخصیص نقش و هم‌پوشانی شبکه‌های رادیویی در منظومۀ رسانه‌های موجود و نیز پذیرش نقش‌های مکمل این رسانه‌ها نسبت به یکدیگر پرداخته و با فراتحلیل ادبیات حوزۀ رسانه، سه محور اساسی زیر را در کارکرد‌های رسانه‌ای رادیو مطرح می‌کنیم: 1. نقطه‌گذاری فرهنگی ناظر به نقش رادیو در هویت‌بخشی فرهنگی (Cultural Punctuation)؛ 2. رایانش اجتماعی ناظر به کارگزاری و خدمات عمومی رادیو (Social Computation)؛ 3. پایش و پالایش (باغبانی) زبانی ناظر به مرجعیت زبانی رادیو (Language Gardening). استقرار و استمرار (آمایش) این سه رویکردِ رسانه‌ای در عرصۀ اجتماعی یک الزام را با خود دارد و آن‌ هم شکل‌گیری مناسبات یک فرهنگ رسانه‌ای است که اشاعۀ آن، راهگشا و بسترساز تعامل اجتماعی و تأثیر‌گذاری رسانه‌ها و از جمله رادیو در زندگی ما و تعیین‌کنندۀ حدود و ثغور این تأثیرگذاری است. برای رسیدن به چشم‌انداز مناسبی از اثرگذاری شبکه‌های رادیویی بر زندگی اجتماعی، فرهنگ ارتباطات رسانه‌ای به عنوان یک بیانیۀ مأموریت برای دست‌اندرکاران و متولّیان شبکه‌های رادیویی اعم از عمومی، خصوصی، اختصاصی و تخصصی عمل می‌کند. ما این راهبرد فرهنگی را با شش جهت‌گیری اساسی معرفی می‌کنیم. در سطح خرد، می‌باید اهداف عملیاتی و به عبارتی کارویژه‌های رادیویی مشخص شود. سطح خرد بحث، به کمک مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهدۀ میدانی، به نسخۀ رادیویی مباحث فوق پرداخته و دوازده نقش اساسی را برای شبکه‌های رادیویی داخلی مدّنظر قرارمی‌دهد. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1306.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1306_9b873d1db689fdc763d4d31b6e3e7b92.pdf ER -