TY - JOUR ID - 1101 TI - فرهنگ به مثابۀ رسانه‎ای بین اراده و عمل جمعی(مطالعۀ تطبیقی فرهنگ اسلامی و سکولار) JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - زاهد, سیدسعید AU - جاجرمی‌‌زاده, محسن AU - تقوی, سیدمحمدرضا AD - دانشیار جامعه‌شناسی وبرنامه‌ریزی دانشگاه شیراز AD - استادیار بخش مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور AD - استاد بخش روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شیراز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 2 SP - 55 EP - 66 KW - فرهنگ KW - سیاست KW - اقتصاد KW - سکولاریسم KW - فرهنگ اسلامی DO - N2 - جامعه از سه زیرنظام سیاست، فرهنگ و اقتصاد تشکیل‌شده‌است. اگر جامعه را به انسانی تشبیه کنیم، سیاست ارادۀ جامعه، فرهنگ فکر و اقتصاد اعضا و جوارح آن است. اراده با فکر، خواستِ خویش را پیش‌می‌برد و فکر برای اجرای منویات خود امکانات مادی را به‌کارمی‌گیرد. از این رو، فکر به عنوان واسطی میان اراده و عمل، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در جامعه نیز فرهنگ همین نقش را بر عهده دارد. سیاست از طریق فرهنگ عمل می‌کند و فرهنگ برای عمل، از امکانات مادی و اقتصادی بهره می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، فرهنگ به مثابۀ رسانه‌ای میان اراده و عمل جمعی عمل می‌کند‌. امروز، دو نظام فکری در جهان در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند: فرهنگ دینی و فرهنگ سکولار. برای دریافت کمّ و کیف این منازعه، لازم است به مطالعۀ فرهنگ و بررسی تطبیقی فرهنگ اسلامی و فرهنگ سکولار بپردازیم. شناخت مفهوم فرهنگ و چیستی و چگونگی آن، از ملزومات اولیه برای هر نوع تفکر و موضع‌گیری و برنامه‌ریزی در این موضوع است. در این مقاله می‌کوشیم تا ضمن پرداختن به چیستی و چگونگی فرهنگ، در یک نگاه مقایسه‌ای، نقطه‌های رقابت فرهنگ اسلامی و فرهنگ سکولار را معین کنیم. در این راه با اتخاذ مبانی تازۀ معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی، و روش تحقیق الگویی با این پیش‌فرض قرآنی که انسان دارای سه ابزار شناخت است و اینکه در واقعیت اگر موضوعی شناسایی شود، هر سه وسیلۀ شناخت به کار گفته‌می‌شود، به این نتیجه رسیده‌ایم که فرهنگ به عنوان یک واقعیت اجتماعی دارای سه لایه و سه بُعد از جنس حس، عقل و قلب است. به این ترتیب، برای دریافت عوامل شکل‌دهندۀ فرهنگ، با ترسیم جدولی سه‌بعدی، به شناسایی خانه‌های جدول پرداخته‌ایم و پس از تعیین این عوامل، به شناسایی هریک از مصادیق آن در نظام اسلامی و نظام سکولار در سه بخش فرهنگِ سیاسی، فرهنگِ فرهنگی و فرهنگِ اقتصادی مبادرت ورزیده‌ایم. به این ترتیب، شناخت 36 خانۀ متناظر فرهنگی در این دو مکتبی که امروز در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند، زمینه را برای برنامه‌ریزی فرهنگی توسط اندیشمندان این رشته فراهم‌ساخته‌است. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1101.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1101_e632bbdaea09ed0fe67de6ad963a453f.pdf ER -