پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-0638
3
1
2013
06
22
بررسی چگونگی بازتاب فرهنگ و زبان کردی در برنامههای سیمای ایلام (تحلیل نگرش نخبگان فرهنگی شهر ایلام)
1
27
FA
وکیل
احمدی
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه
vakilahmadi@gmail.com
محمد
بازافکن
دانشجوی کارشناسی ارشدجامعهشناسی دانشگاه علامه
henas1986@yahoo.com
سیمای استانی ایلام برای غنای هرچه بیشتر فرهنگ بومی استان تأسیس شده است. حفاظت از فرهنگ و زبان کردی و در عین حال ارائۀ تصویری واقعبینانه از آن به نسل جدید، از جملۀ وظایف اساسی این رسانه است. پژوهش حاضر در راستای بررسی عملکرد سیمای ایلام در این زمینه، از طریق مصاحبه با نخبگان فرهنگی شهر ایلام انجام شده است. اینکه سیمای ایلام چه تصویری از فرهنگ و زبان کردی را به مخاطب ارائه میدهد، پرسش آغازین نوشتار حاضر است. پژوهش به روش کیفی انجام شده است؛ بدینترتیب که نخست با نخبگان فرهنگی شهر ایلام مصاحبه شده است و پس از آن، پژوهشگر با روش تحلیل محتوای کیفی، به بررسی متن مصاحبههای انجامشده پرداخته است. بنا بر اصل اشباع نظری، 15 نفر مورد مصاحبه قرارگرفتهاند. <br />نتایج پژوهش حاکی از آن است که برنامههای سیمای ایلام، وجهۀ رسمی زبان کردی را تنزّل میدهند. همچنین، این برنامهها با برجستهسازی ابعاد سنتی فرهنگ کردی و نادیدهگرفتن کارایی آن در زندگی مدرن، فرهنگ کردی را به مثابۀ فرهنگی نازل ترسیم میکنند. مصاحبهشوندگان، کاستیهای زبان کردی معیار را در سیمای ایلام اینگونه بیان کردهاند: عدم انتخاب لهجۀ معیار مناسب، استفادهنکردن از رسمالخط کردی، نبود واژهسازیهای درست و علمی و گرتهبرداری صرفی و نحوی از زبان فارسی.
رسانههای جمعی,فرهنگ بومی ایلام,زبان کردی,وجهۀ رسمی زبان,سیمای ایلام
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_894.html
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_894_917ae721f1c5c665312e0cde549ad802.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-0638
3
1
2013
06
22
نقش شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در پیشبرد اهداف امریکا در جمهوری اسلامی ایران (بررسی موردی صدای امریکا)
29
58
FA
مهدی
باقریهشی
مربی گروه علوم سیاسی،دانشکدة علوم فنون فارابی
meso_al@yahoo.com
مرتضی
جاویدکار
کارشناس ارشدعلوم سیاسی دانشکدۀ علوم فنون فارابی
javidkar@ihcs.ac.ir
محسن
آقامحمّد
کارشناس مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه علمی کاربردی
mohsenaghamohammad1@iran.ir
شناخت دقیق و درست تهدیدهای شبکههای رسانهای متخاصمِ حریف و تدوین راهبردهای مناسب برای مقابله با آنها، نقشی مؤثر و مهم در خنثیسازی فعالیتهای رسانهای دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت که تعلل در آن، ضمن به هدردادن وقت، انرژی و منابع مالی، میتواند آثار زیانبار و خطرناکی را بههمراه داشته باشد. این پژوهش به بررسی نقش شبکۀ ماهوارهای صدای امریکا در پیشبرد اهداف امریکا در جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 2009-2011 میپردازد. <br />هدف این مقاله، بررسی شبکۀ صدای امریکا و نقش آن در پیشبرد اهداف امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و پرسش اصلی که نویسندگان در این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن بوده این است که شبکۀ رسانهای صدای امریکا در پیشبرد اهداف امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چه نقشی دارد. <br />بر این اساس، به ابعاد گوناگون آن و نقشهایی که این شبکۀ رسانهای برای پیشبرد اهداف امریکا در کشورمان ایفا میکند، اشاره میشود، با این فرضیه که شبکۀ رسانهای صدای امریکا با برجستهسازی اختلافات و مسائل داخلی، مشکلات ناشی از تحریم اقتصادی، مسئلۀ هستهای، حقوق بشر و تروریسم، زمینۀ مساعدی را برای پیشبرد اهداف ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است.
رسانه,شبکۀ رسانهای,دیپلماسی رسانهای,صدای امریکا,اهداف امریکا
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_895.html
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_895_53646a70e998852391cab377686dfe76.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-0638
3
1
2013
06
22
بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
59
79
FA
فاطمه
تاجی
کارشناس ارشدمدیریت رسانه، دانشگاه علامه
taji_soheila@yahoo.com
فریدون
وردینژاد
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه تهران
verdinejad@verdinejad.com
پژوهش حاضر که به بررسی رابطۀ اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان میپردازد، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که چه رابطهای بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی وجود دارد. <br />برای پاسخ به این پرسش، با بررسی ادبیات موجود در حوزههای رفتاری و رسانهها، سه فرضیه در قالب بررسی رابطۀ سلامت روانی با اعتیاد به اینترنت؛ جنس و مقطع تحصیلی دانشجویان تدوین گردید. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعۀ آماری آن، همۀ دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی را دربر میگیرد که تعداد آنها 3600 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول و جدول مورگان، 368 نفر و روش نمونهگیری از نوع تصادفی سیستماتیک است. گردآوری دادهها از طریق مطالعات نظری و میدانی انجام شده و ابزار سنجش پژوهش عبارت است از: تست اعتیاد اینترنتی یونگ و پرسشنامۀ سلامت عمومی (GHQ) که با استفاده از آنها رابطۀ اعتیاد و سلامت روانی همۀ دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد با جنس و مقطع تحصیلی آنها آزموده شد. نتایج تحقیق نشانمیدهد که بین اعتیاد به اینترنت و جنسیت رابطۀ معناداری وجود ندارد، اما بین اعتیاد به اینترنت و مقطع تحصیلی رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، بین سلامت روانی و اعتیاد به اینترنت و جنسیت رابطۀ معناداری وجود دارد، اما بین سلامت روانی و مقطع تحصیلی رابطۀ معناداری وجود ندارد.
اعتیاد به اینترنت,سلامت روانی,دانشجویان
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_896.html
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_896_2bd3e983536d99866d07564ed5889e13.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-0638
3
1
2013
06
22
نقش مطبوعات در بسیج اجتماعی از 1357-1384
81
105
FA
علی اصغر
کیاء
دانشیارگروه علوم ارتباطات، دانشگاه علامه
keya@atu.ac.ir
جعفر
حسینپور
استادیارگروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی
amirhosin29@yahoo.com
استدلال اصلی نوشتارِ حاضر این است که فضای فعالیت رسانهای (در این پژوهش، مطبوعات مدّ نظر است)، بهعنوان یکی از اضلاع سهگانۀ بسیج اجتماعی، در کنار رشد شهرنشینی و سواد، رفتهرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهبود یافته است و در میانۀ دهۀ 70، با رشد سریع سواد عمومی و عالی به همراه شهرنشینی و افزایش تقاضا برای آزادیهای سیاسی، فضای فعالیت مطبوعاتی نیز رشد مطلوبی یافته است. یکی از شاخصهای مهم توسعۀ سیاسی، بسیج اجتماعی است؛ به عبارتی، بسیج اجتماعی اغلب زیرساختهای توسعۀ سیاسی را دربرمیگیرد. همچنین، به نوعی زیربنای روند توسعه است. بسیج اجتماعی نتیجۀ رابطه میان سطح شهرنشینی، سطح سواد و آموزش و فضای فعالیت رسانهای و نشر اطلاعات است. این سه متغیر بهعنوان عوامل بههموابسته، با رشد خود به فرآیند مشارکت سیاسی کمک کرده و توسعۀ سیاسی را موجب میگردند.
بسیج اجتماعی,مطبوعات,دورۀ عدالت اجتماعی,دورۀ سازندگی,دورۀ اصلاحات
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_897.html
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_897_aa762fe300766d19cbfff047420032bb.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-0638
3
1
2013
06
22
نقد پسااستعماری بازنمایی شخصیتهای سریال قهوۀ تلخ در مواجهه با مدرنیتۀ ایرانی
107
134
FA
مهدی
منتظرقائم
استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
mmontazer@ut.ac.ir
فرزاد
غلامی
کارشناس ارشدعلوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
farzadgholami@ut.ac.ir
مسئلۀ این پژوهش، بازنمایی جامعۀ ایران در مواجهه با مدرنیته در سریال <em>قهوۀ تلخ</em> مهران مدیری است؛ یعنی، پرسش اصلی ما این است که آیا در این سریال، جامعۀ ایران پدیدهای نامعقول و ناسازگار با مدرنیته بازنمایی میشود؟ برای پاسخ به این پرسش، از روش تحلیل روایت (الگوی تحلیل شخصیتهای گریماس) استفاده کردهایم. سپس، با استفاده از مطالعات پسااستعماری به نقد بازنمایی شخصیتهای سنتی و مدرن و موانع شکلگیری مدرنیته در ایران پرداختهایم. یافتههای پژوهش بعد از تطبیق الگوی گریماس بر چهار اپیزود سریال، نشان میدهد که همۀ شخصیتهای سنتی سریال، بهعنوان دیگری «مستشارالملک» (نماد مدرنیته) بازنمایی شدهاند؛ به عبارتی، با استفاده از کلیشههایی مانند کندذهن، تنبل، منفعتطلب و بیمنطق شخصیتپردازی شدهاند. در مقابل، قهرمان داستان (نماد مدرنیته) شخصیتی خلاق، فعال و منطقی بازنمایی شده است. در کلّ سریال، مستشارالملک نقش فاعل را برعهده دارد؛ از این مسئله میتوان چنین نتیجه گرفت که فرهنگ و جامعۀ ایران افراد را بهگونهای بازنمایی میکند که هیچ انگیزهای برای تغییر و پیشرفت ندارند. بنابراین، جامعۀ ایران فاقد هرگونه توان برای تغییر و تلاش به سمت مدرنشدن است. در روایت سریال، موانع اصلی شکلگیری مدرنیته که عبارتاند از: ساختار نظام آموزشی، ساختار عمودی قدرت، استبداد ایرانی، کندذهنی و تنبلبودن ایرانیان، مانع رسیدن قهرمان داستان به اهدافش میشود. بر اساس نقد پسااستعماری، میتوان گفت اگرچه سریال بر نقاط ضعف جامعۀ ایران بهدرستی دست میگذارد، در نهایت روایت غالب سریال به گفتمانهای شرقشناسانه نزدیک میشود که مورد نقد مطالعات پسااستعماری است.
مطالعات پسااستعماری,بازنمایی,تحلیل روایت,تحلیل شخصیتهای گریماس,مدرنیته,قهوۀ تلخ
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_898.html
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_898_e1098bd78af635c40aa5df0f1d8ef9af.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-0638
3
1
2013
06
22
بررسی علل و پیامدهای سایبرلوفینگ
135
157
FA
مریم هنگامه
موسوی ارفع
ارشدمدیریت فنّاوری مؤسسه مهر البرز
mharfaa51@gmail.com
سعید
روحانی
استادیار گروه مهندسی صنایع، آزاد (فیروزکوه)
rouhani.saeed@gmail.com
با ورود به هزارۀ سوم، شاهد تغییرات سریع در فنّاوریها و شدت پیچیدگی محیط هستیم. در چنین شرایطی، سازمانها با توجه به محیط رقابتی و حفظ و بقای خویش، لازم میدانند که از تکنولوژیهای جدید و تجهیزات مدرن با توجه به مزایایی که دربر دارد، برای افزایش کارایی و بهرهوری هرچه بیشتر سازمان خود بهرهمند گردند. اما، همچنان شاهد سوءاستفادههایی (سایبرلوفینگ) از این فنّاوریهای جدید از جمله اینترنت هستیم که اخیراً سبب واردآمدن مشکلات عدیده و خسارتهای فراوانی شده است. مهمترین گام در این خصوص، بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد سایبرلوفینگ و چگونگی پیشگیری از این پدیده است. هدف از انجام این تحقیق، مشخصکردن علل و پیامدهای سایبرلوفینگ و ارائۀ پیشنهادها مبنی بر کاهش انجام سایبرلوفینگ است. روش تحقیق به صورت کیفی (گراندد تئوری) بوده و در این تحقیق دادهها از طریق مصاحبهها و مقالات جمعآوری گردیده است. مدل ارائهشده در تحقیق مدل پارادایم است. نتایج تحقیق نشان میدهد که عوامل فردی، سازمانی و محیطی/ بیرونی از جمله مواردی هستند که در ایجاد پدیدۀ سایبرلوفینگ نقش مهمی را ایفا میکنند.
سایبرلوفینگ (cyber loafing),سایبرلوفینگ خفیف (minor),سایبرلوفینگ شدید (serious)
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_899.html
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_899_cd4e96d1687d047012ae379e09f7da75.pdf