ORIGINAL_ARTICLE
الگویی پارادایمی از رابطة جوان و رسانه در شیراز
هدف از نگارش مقالة حاضر کشف و ارائة الگوی پارادایمیِ رابطة جوانان شیرازی با رسانه است. روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی و تحلیل آن بر اساس مدلهای نظریة زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت به رسانة داخل همراه با بیاعتمادی و تککارکردی بودن آن است و به رسانة خارجی متمایلاند، مدیریت گذران اوقات فراقت از سوی جوانان انجام میشود که بهشدت متأثر از فضای رسانهای است؛ از نظر رابطه با رسانه اعتماد به رسانة بیگانه، کماعتمادی به رسانة داخل، و نیز تمرکز بر رسانة مدرن تا سنتی است؛ از نظر عملکرد رسانه در ایران آن را غیرعملکردی، خاصگرایانه، و عاطفی قلمداد میکنند. در کشور ما ضروری است که رسانه به کیفیت تعامل خود با مخاطب، سبک زندگی و مصرف رسانهای جوانان، و نیز به ترجیحات و علایق آنها توجه داشته باشد. در این زمینه توجه به تغییرات وسیع اجتماعی و شکلگیری رسانههای جدید ضرورتی انکارناپذیر است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1825_ea12078439af7b892f08ca656c4fe8f2.pdf
2015-10-23
1
20
جوان
رسانه
الگوی پارادایمی
هویت
کارکرد
رابطه
محمد تقی
ایمان
iman@shirazu.ac.ir
1
. استاد جامعهشناسی و برنامهریزی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
احمد
کلاته ساداتی
asadati@sums.ac.ir
2
. استادیار جامعه شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
LEAD_AUTHOR
بیات، رضا (1379)، بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
1
زارعی، تازه کند، حکیمه (1377)، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش جوانان به خرده فرهنگهای مذهبی و ضد فرهنگها (رپ و هوی متال و ...) در تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا.
2
شعاری نژاد، علی اکبر (1373)، نقش فعالیتهای فوق برنامه در تربیت نوجوانان، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ چهارم.
3
عابدینی، صمد (1379)، بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر میزان گذران اوقات فراغت و میزان مصرف کالاهای فرهنگی: مطالعه موردی شهرستان مرودشت، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
4
گزارش ملی جوانان (6): بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان (1381)، پژوهش و تحقیق سازمان ملی جوانان، تهران، اهل قلم.
5
لاگری، جین چارلز (1380)، "دوره جوانی در اروپا، الگوهای فرهنگی گذار"، ترجمه محمدرضا حسن زاده، نمایه پژوهش، شماره 17، 46-24.
6
لطف آبادی، حسین (1382)، "پژوهش در وضعیت و نگرش و مسائل جوانان ایران"، تهران، مطالعات جوانان، فصلنامه پژوهشی – کاربردی جوانان، شماره اول و دوم، صص، 32-12.
7
Cuinney, R. ((1977), Class, State, and Crime, New York: David McKay.
8
Hendry, L., Shuxksmith, J., Johen, G. and Glendining, A. (1993), Youth Peopeles Leisure and Lifestyles, London, Routledge.
9
Kizinger,J. and Brabour, R.S.(1999). Introduction: The Challenge and Promise of Focus Group. In Developing Focus Research. Politics, Theory and Practice. (Barbuor R.S. and Kizinger J.Cds), Sage. London, PP 1-20.
10
Krueger,R.A.(1998). Focus Group: A Practical Guide for Applied Research. Newbary Park, CA:Sage.
11
Lagree, J. C. (2002a), "The issue of the lengthening of youth phase", Availeble in : www.Unesco. Org/Most/rolling-youth.pfd
12
ORIGINAL_ARTICLE
تفاوت سازمان های رسانه ای با سازمان های صنعتی
مدیریت رسانه یکی از حوزههای پژوهشی جدید در جهان است. این رشتة دانشگاهی به کشور ما نیز وارد شده است. اما به سبب تازگی و جوانی هنوز آنگونه که باید و شاید ابعاد گوناگون آن بررسی و واکاوی نشده است. متأسفانه این رشتة علمی بهشدت تحت تأثیر اصول مدیریت سازمانهای صنعتی است. در حالی که تفاوت ذاتی و ماهوی بسیاری بین این دو نوع سازمان وجود دارد، بنابراین، یکی از نخستین اقدامات نظری و کاربردی شناخت ماهیت سازمانهای رسانهای و تفاوت آن با سازمانهای صنعتی است تا مدیران و محققان فارغ از تشابه لفظ سازمان که البته خود موجب شباهتهایی در بین آن دو میشود به تمایزات و تفاوتهای آن دو که یکی واژة صنعتی است و دیگری رسانهای، نیز توجه کافی بشود تا ادبیات مدیریت سازمانهای رسانهای در جهت واقعیت آنها حرکت کند و دستاوردهای مفیدی برای ادارة هرچه بهتر این سازمانها بر جا بگذارد. از این رو، این مقاله کوششی است برای توصیف ویژگیهای سازمانهای رسانهای و تفاوت آن با سازمانهای صنعتی. این تفاوت و تعیین خطوط تمایز یکی از مقدمات ضروری برای درک بهتر چیستی رشتة جدید و جوان مدیریت رسانه است و هم بهروشنی ضرورت و اهمیت توجه به این رشته را نمایان میکند
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1826_212dc8bf3e1147c48d21c51e9f7b7fbf.pdf
2015-10-23
21
38
سازمان های صنعتی
سازمان های رسانه ای
مدیریت رسانه
حسن
خجسته باقرزاده
khojastehhasan@yahoo.com
1
استادیار مدیریت راهبردی دانشگاه صداوسیما
LEAD_AUTHOR
پیکارد، رابرت جی (1383). اقتصاد رسانه، ترجمة داود حیدری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
1
تریوتلر، نارس ام. (1387). اقتصاد رسانه رویکرد نظری رسانهای، ترجمة محمد حقشناس،، بازیابی در 16/9/1394.
2
خجسته، حسن (1393). جامعه، موسیقی، رادیو، تهران: سروش.
3
روشندل، طاهر (1387). «چیستی مدیریت رسانه»، فصلنامة رسانه (علمی ـ ترویجی)، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، ش 70.
4
فرهنگی، علیاکبر و دیگران (1383). «نگرشی بر بنیانهای نظری مدیریت سازمانهای رسانهای»، فصلنامة دانش مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، ش 66.
5
کونگ، لوسی (1392). مدیریت راهبردی رسانه، ترجمة ابراهیم روزدار، معاونت برنامهریزی و نظارت سازمان صدا و سیما.
6
ﻣﻚ ﻛﻮﺋﻴﻞ، دﻧﻴﺲ (1382). درآﻣﺪی ﺑﺮ ﻧﻈﺮیة ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻤﻌﻲ، ﺗﺮجمة ﭘﺮوﻳﺰ اﺟﻼﻟـﻲ، ﺗﻬﺮان: ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت رﺳﺎﻧﻪها.
7
Block, Peter et al. (2001). Managing in the Media, London: Focal Press.
8
Scott, Richard (1992). Organizational Rational, Natural and Open Systems, Prentice-Hall.
9
http://en.wikipedia.org/wiki/Industrial_organization
10
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی شیطان در رسانة ملی بر اساس آموزههای اسلامی (موردکاوی: سریالهای اغماء و او یک فرشته بود)
سیما و شخصیت شیطان، به منزلة موجودی که از درگاه پروردگار رانده شده است، همواره بحثبرانگیز بوده است. شیطان در برابر پروردگار سوگند یاد کرده است که همواره تلاش خواهد کرد انسانها را از صراط مستقیم دور و آنها را به سمت خود (به سوی کفر و شرک به پروردگار) هدایت کند. قرآن کریم همواره انسان را از فریب شیطان برحذر داشته است. با توجه به تأکیدات قرآن کریم و منابع دیگر، همچون احادیث و روایات، شخصیت شیطان برای مسلمانان و مؤمنان منفور است. سینما و تلویزیون، به منزلة مهمترین و پرمخاطبترین رسانههای جهانی، سعی در بازنمایی و مصور کردن دنیای نامرئی و ماورایی داشتهاند؛ زیرا نه فقط برای انسان پرسشبرانگیز است، بلکه بازنمایی چنین موجودات و جهانی، انسان را در شناخت و درک آنها یاری میکند. بیتردید این بازنمایی باید قبل از هر چیز به آموزههای اسلامی تکیه کند. سریالهای تلویزیونی اغماء و او یک فرشته بود، که در رسانة ملی تولید و از طریق آن پخش شدهاند، ابلیس را به تصویر کشیدهاند. پژوهش حاضر تلاش دارد به روش کیفی و توصیفی، ابتدا سیما و جایگاه ابلیس را در جهان واکاوی کند و سپس با تحلیل موضوعی این دو سریال تلویزیونی به چگونگی بازنمایی ابلیس در رسانه بپردازد
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1827_afdefb0fc80bd5d6c4a9145dcd4db269.pdf
2015-10-23
39
54
بازنمایی. شیطان. رسانه. سینما. تلویزیون
علی
رجب زاده طهماسبی
i_tahmasebi@hotmail.com
1
استادیار رشته پژوهش هنر سینماتلویزیون دانشگاه صدا وسیما
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
بحرانی، سیدهاشم (1389). تفسیر برهان، تفسیر روایی شیعه، دورة نهجلدی، تهران: کتاب صبح.
2
رازی، فخرالدین محمد (1379). تفسیر کبیر، ترجمة علیاصغر حلبی، تهران: اساطیر.
3
رسولی محلاتی، سیدهاشم (1385). تاریخ انبیاء، قصص قرآن از حضرت آدم (ع) تا خاتم النبیین (ص)، قم: بوستان کتاب.
4
شمیسا، سیروس (1389). انواع ادبی، تهران: میترا.
5
صدرالمتألهین شیرازی (1360). شرح اصول کافی، ترجمة محمد خواجوی، ج 3، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
6
طباطبائی، محمدحسین (1376). المیزان فی تفسیر القرآن، تهران: امیرکبیر.
7
طبرسی، ابوعلی فضل بن الحسن الطبرسی (1380). مجمع البیان فی تفسیرِ القرآن، ترجمة علی کرمی، تهران: فراهانی.
8
غفاری، محسن (1389). ابلیسنامه، تهران: پیام آزادی.
9
قمی، شیخ عباس (1377). سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
10
قمی، علی بن ابراهیم (1367). تفسیر قمی، به کوشش سیدطیب موسوی جزایری، قم: دار الکتاب.
11
کامرانیان، عباسعلی (1387). عصیانگر؛ بررسی خلقت، کارها، و انواع شیطان (1)، قم: مجنون.
12
کامرانیان، عباسعلی (1388). فرشتهها؛ تحقیق قرآنی، روایی، عقلی، و نقلی پیرامون زندگی، کارها، انواع جنس و ... فرشتگان، قم: نور قرآن و اهل بیت (ع).
13
کامرانیان، عباسعلی (1389). جن؛ بررسی خلقت، زندگی، و کارهای جنیان بر اساس آیات قرآن کریم، روایات ائمة اطهار (ع)، و حکایات واقعی، قم: نور قرآن و اهل بیت (ع).
14
مطهری، مرتضی (1369). حرکت و زمان در فلسفة اسلامی، تهران: حکمت.
15
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1421 ق). تفسیر نمونه، قم: مدرسة امام علی بن ابیطالب (ع).
16
www.iqna.ir
17
ORIGINAL_ARTICLE
استفادة نوجوانان از تلفن همراه آسیبشناسی و روشهای فرهنگی و فنی مقابله
گسترش کاربری تکنولوژیهای جدید ارتباطی آثار مثبت و منفی متفاوت و گاه متناقضی برای گروههای گوناگون جمعیتی و اجتماعی به دنبال دارد. بنابراین، بهرهگیری از دانش و تخصص کارشناسان ارتباطات در حوزة سیاستگذاری فرهنگی ـ ارتباطی به کسب شناختی دقیقتر از جامعه منجر شده است و افزایش اثرهای مثبت و کاهش پیامدهای منفی را به دنبال دارد. به میزانی که متخصصان سیاستگذاری ارتباطی ابزارهای کاراتری برای کندوکاو و تعیین سیاستها در اختیار داشته باشند، به دیدگاههایشان بیشتر توجه شود، و مبنای برنامهها قرار گیرد میتوان انتظار داشت جامعه با آسیبهای کمتر بتواند بهرهمندی بیشتری از این فناوریها داشته باشد. در این مقاله، کوشیدهایم ضمن ترسیم تصویری اجمالی از وضعیت اقتباس تلفن همراه از جانب نوجوانان ایرانی و الگوی کاربری آن و با مرور تجربة کشورهای گوناگون راهبردهای کلی در سیاستگذاری مصرف رسانهای این گروه را از نظر بگذرانیم. نگاهی به تلاشهای سایر جوامع در این زمینه نشان میدهد که میتوان با درگیر کردن بازیگران اجتماعی گوناگون (مدرسه، مربیان، و خانواده) و با اتخاذ سیاستهای ارتباطی کلان (واردات، تولید، و عرضة گوشیهای مخصوص نوجوانان، آگاهیبخشی به والدین و نوجوانان1 و افزایش سطح سواد رسانهای)، به سازماندهی قاعدهمند الگوی کاربری نوجوانان از تلفن همراه دست یافت.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1828_14af9de63e9bb054239e980a97950eb4.pdf
2015-10-23
55
83
مصرف رسانهای نوجوانان
الگوی کاربری نوجوانان از تلفن همراه
والدین و تلفن همراه
سیاستگذاری کاربری تلفن همراه
رضوانه
عرفانی حسین پور
rezvanerfani@ut.ac.ir
1
دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مهدی
منتظر قائم
mehdighaem@yahoo.com
2
استادیار علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
AUTHOR
اتکینسون، ریتا ال. و دیگران (1385). متن کامل زمینة روانشناسی هیلگارد، ترجمة رضا براهنی و دیگران، تهران: رشد.
1
برک، لورا (1391). روانشناسی رشد از نوجوانی تا پایان زندگی، ترجمة یحیی سیدمحمدی، ج 2، تهران: ارسباران.
2
حاجیخانی، وحید (1388). «تلفن همراه؛ جعبة انحراف»، گفتوگو با مسعود کوثری، ماهنامة گزارش، ش 215.
3
خواجویینژاد، ع. ا. (1386). «طراحی گوشی تلفن همراه برای کودکان دبستانی»، به راهنمایی نسرین مقدم، کارشناسی طراحی صنعتی، دانشکدة هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
4
خیرخواه، طاهره (1387). «تلفن همراه و تأثیر آن بر ارتباطات میانفردی جوانان دانشجو؛ مطالعة دانشجویان دانشگاههای تهران»، به راهنمایی مسعود کوثری، کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
5
سعیدی، ع. (1385). «اثرات ارتباط پایدار بر رفتار مصرفکننده: مطالعة موردی استفادهکنندگان موبایل در ایران»، مجلة جهانی رسانه، ش 1.
6
عاملی، سیدرضا، شاهو صبّار و مهدی رنجبر رمضانی (1387). مطالعات تلفن همراه: زندگی در حال حرکت، تهران: سمت.
7
کوثری، مسعود، محمدرضا جوادی یگانه و طاهره خیرخواه (1385). «کاربردهای تلفن همراه برای کاربران ایرانی»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، س 2، ش 7.
8
معیدفر، سعید و احمد گنجی (1388). «تحلیلی بر کاربردهای تلفن همراه در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطة شهر تهران»، مجلة جهانی رسانه، ش 2.
9
معیدفر، سعید، کرم حبیبپور گتابی و احمد گنجی (1386). «مطالعة پدیدة استفادة اعتیادی از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان (15 تا 25 سال) شهر تهران»، مجلة جهانی رسانه، ش 4.
10
ORIGINAL_ARTICLE
آسیب شناسی تلفن همراه بر خانواده
استفادة فراگیر از تلفن همراه به مثابة نیاز اجتنابناپذیر در عصر ارتباطات مورد توجه خانوادههاست و میتواند کارکردهای متفاوتِ آشکار و نهانی در خانواده داشته باشد و باعث افزایش یا کاهش ضریب امنیت در خانواده شود. این مقاله به معضلات امنیتی و اجتماعی پیامدهای استفادة نادرست از تلفن همراه در خانواده پرداخته است. بر این اساس سه سؤال پژوهشی دربارة ویژگیهای رسانهای تلفن همراه، معضلات امنیتی، پیامدهای نامناسب اجتماعی در خانواده و راهکارهای اصلاح و بازنگری آن طرح و بررسی شده است. روش انجام پژوهش پیمایشی ـ توصیفی است. ابزار پژوهش پرسشنامة محققساخته شامل نوزده سؤال پژوهشی است که با روش نمونهگیری تصادفی انجام شد و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری دادهها جمعآوری و به شیوة کیفی تحلیل شد. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادات و راهکارهایی در حوزة آسیبشناسی تلفن همراه در خانواده ارائه شده است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1829_74ab3ed7536413df68f8ca7f369f899f.pdf
2015-10-23
85
111
تلفن همراه
آسیب شناسی
خانواده
معضلات
راهکارها
بهاره
نصیری
bn.nasiri@gmail.com،
1
استادیارمسائل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
امنه
بختیاری
ameneh_b2000@yahoo.co.uk
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، پژوهشگاه علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
دادگران، محمد (1380). مبانی ارتباطات، تهران: فیروزه.
1
سعیدی، علیاصغر (1384). «بازاندیشی مصرفکننده یا مصرف تظاهری در ارتباطات سیار»، فصلنامة مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 4.
2
سگالن، مارتین (1375). جامعهشناسی تاریخی خانواده، ترجمة حمید الیاسی، تهران: مرکز.
3
عطاران، محمد (1383). جهانی شدن فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت، تهران: مؤسسة توسعة فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
4
فرمهینی فراهانی، محسن (1383). پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت، تهران: آییژ.
5
فرید، مرتضی (۱۳۶۴). الحدیث، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
6
کازنو، ژان (1364). قدرت تلویزیون، ترجمة علی اسدی، تهران: امیرکبیر.
7
کازنو، ژان (1384). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمة باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: اطلاعات.
8
کوئن، بروس (1372). مبانی جامعهشناسی، ترجمة غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران: سمت.
9
گیدنز، آنتونی (1384). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
10
لطیفی، حسین (1376). سروش رسانهها و فرهنگ تهران، تهران: سروش.
11
مریجی، شمسالله (1387). عوامل مؤثر در انحراف ارزشها، قم: دفتر عقل.
12
معتمدنژاد، کاظم (1383). جامعهشناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات.
13
معیدفر، سعید (1379). جامعهشناسی مسائل اجتماعی معاصر ایران، تهران: سرزمین ما.
14
منطقی، مرتضی (1386). «وابستگی به پیامک تلفن همراه»، فصلنامة روانشناسی و اطلاعرسانی، ش 2.
15
نگاه (1387). ش 357.
16
نوذری، حسینعلی (1379). پستمدرنیته و پستمدرنیسم، تهران: نقش جهان.
17
qi.html2bqis8laa2www.itna.ir/vdcc
18
ORIGINAL_ARTICLE
اخلاق اطلاعاتی در اینترنت سنجش میزان آشنایى با مؤلفههاى اخلاق اطلاعاتى در کتابخانههاى پژوهشى تهران
ترل باینوم((Terrell Ward Bynum تأثیرگذارترین فیلسوف اخلاق در سه دهۀ اخیر است که در سال 1998، مقالهای با عنوان «اخلاق و انقلاب اطلاعات» را منتشر کرد. اخلاق اطلاعاتی به شناسایی و تحلیل تأثیرات فناوری اطلاعات بر ارزش­های اجتماعی و انسانی نظیر حریم خصوصی، امنیت، خودسازی و مواردی دیگر میپردازد. با توجه به اهمیت این موضوع در محیط دیجیتال، بر آن شدیم تا از طریق میدانی دیدگاه کاربران اینترنت در کتابخانههای پژوهشی مستقر در تهران را دربارۀ اخلاق اطلاعاتی جویا شویم. جامعة آماری مقاله، کاربران آشنا به محیط دیجیتال در 139 کتابخانة پژوهشی مستقر در شهر تهران است که ازطریق نمونه­گیری سادۀ تصادفی(306 از 338 نفر) انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، پیمایشی- توصیفی و ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه شامل 14 سؤال است. یافته­ها نشان میدهد که بیش از 70 درصد کاربران پژوهشی با اخلاق اطلاعاتی آشنایی دارند و این موضوع را بسیار باارزش و مهم تلقی میکنند. آشنایی کاربران کتابخانه­ها، به­ویژه کتابخانه­های پژوهشی، با شاخصهای اخلاق اطلاعاتی بسیار مفید است زیرا رعایت این اصول را بسیار سهلتر میکند نقطۀ قوت این پژوهش جدیدبودن و مهمبودن آن است؛ زیرا هنوز پژوهش قابل اتکایی در این زمینه یا صورت نگرفته یا به­صورت جزئی در یکی از موضوعات اخلاق اطلاعاتی بوده است
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1830_c0b64abfa3d8bb2bd1dc09cc4779ad92.pdf
2015-10-23
113
135
اخلاق اطلاعاتی
اطلاعات
کاربران
اینترنت
محیط دیجیتال
کتابخانه-های پژوهشی
سولماز
نوری
solmaz.noori@yahoo.com
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
LEAD_AUTHOR
حمید رضا
رادفر
hamidreza_radfar@yahoo.com
2
استادیار دانش اطلاعات ودانش شناسی
AUTHOR
پاول، رونالد (1385). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران، ترجمة نجلا حریری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
1
پیشداد (1387). «آزادی بیان»، ماهنامة فنی مهندسی و پردازشگر 58، س 7.
2
ثقةالاسلامی، علیرضا (1388 الف). چالشهای اخلاقی در عصر اطلاعات، تهران: چاپار.
3
ثقةالاسلامی، علیرضا (1388 ب). «رویکردی طبقهبندیشده به حوزۀ اخلاق اطلاعات»، مجلة اخلاق در علوم و فناوری، س 4، ش 1 و 2.
4
جاویدان، رضا، منصور امینی لاری، و سعید جنتی (1384). «فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ تعامل چالشها و فرصتها»، رهاورد نور، ش 13.
5
خسروی، فریبرز (1385). دایرةالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، ویراستة ابراهیم افشار، ج 2، تهران: سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران.
6
رضاییان، مجید (1384). «گزارش: تعریف نامشخص و مبهم از سیاستها، قانون و هنجارها دلیل عمدة سانسور است»، روزنامة جام جم، <www.daneshvacomputer.com/article.asp>، بازیابی در 9/11/1393.
7
رضایی شریفآبادی، سعید (1376). «مالکیت معنوی در عصر الکترونیک»، فصلنامة کتاب، دورة هشتم.
8
سیامک، مرضیه (1388). «مدیریت حقوق دیجیتال: فرصتها و چالشها»، فصلنامة کتاب، دورة بیستم، ش 1.
9
شریف، عاطفه (1384). «بیان ضرورت و معیارهای ارزیابی در صفحات وب»، نما، ش 4.
10
شهریاری، حمید (1385). «اخلاق فناوری اطلاعات»، اطلاعات حکمت و معرفت، س 1.
11
شیری، علیاصغر (1373). «اینترنت»، فصلنامة کتاب، دورة پنجم، ش 3 و 4.
12
صفدری، مهدی (1392). «بررسی راهکارهای ارتقای امنیت اطلاعات در شبکة دستگاههای اجرایی متصل به اینترنت»، طرح پژوهشی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و ترابری استان گلستان، در آدرس، <http://ganj.irandoc.ac.ir/articles> بازیابی در 9/11/1393.
13
عرب اسدی، محمدحسن (1371). «حق مؤلف»، فصلنامة پیام کتابخانه، س 2، ش 4.
14
مارکهام، آنت. ن. (1388). «اینترنت به عنوان یک موضوع پژوهش»، ترجمۀ کاظم حافظیان رضوی و مصطفی احمدی، اطلاعشناسی 23، س 6.
15
محسنی، منوچهر (1380). جامعهشناسی جامعة اطلاعاتی، تهران: دیدار.
16
مطلبی، داریوش (1386). «حق مؤلف در محیط دیجیتال»، فصلنامة کتاب، ش 70، دورة هجدهم.
17
موسویان، سمانهسادات (1392). «طراحی و امتیازیابی درس فناوری اطلاعات در رشتة علوم تربیتی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، <http://ganj.irandoc.ac.ir/articles>، بازیابی در 9/11/1393.
18
مولایی، مهرداد (1377). «آزادی اطلاعات و محدودیتهای آن در مقررات بینالمللی حقوق بشر»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی.
19
میرباقری، محمدمهدی (1389). «اخلاق و فناوری اطلاعات»، رشد آموزش علوم اجتماعی، ش 47.
20
نمکدوست، حسن (1385). «اخلاق حرفهای، حریم خصوصی و حق دسترسی به اطلاعات»، رسانه، ش 66.
21
هیل، مایکل (1381). تأثیر اطلاعات بر جامعه، ترجمة محسن نوکاریزی، تهران: چاپار.
22
Corliss, Michael (2010). “The use of information: How new technology is changing discussions of privacy”, Georgetown University.
23
Froehlich, Thomas (2004). “School of library and Information science kent state university”, Internet.
24
Hong, Yuan (2008). “Preserving privacy in Web-based e-Health systems”, M. Comp. Sc., Concordia University, Canada.
25
Soules, Aline, Ferullo, Donna L. (2008). “Copy right implications for electronic resources”, electronic resource management in libraries: research and practice, hershey, New York: information science reference.
26
Villazon, Cira (2004). “Software piracy: An empirical study of influencing factors”, Nova Southeastern University, D .B. A.
27