%0 Journal Article %T نقد پسااستعماری بازنمایی شخصیت‌های سریال قهوۀ تلخ در مواجهه با مدرنیتۀ ایرانی %J مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-062X %A منتظرقائم, مهدی %A غلامی, فرزاد %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 3 %N 1 %P 107-134 %! نقد پسااستعماری بازنمایی شخصیت‌های سریال قهوۀ تلخ در مواجهه با مدرنیتۀ ایرانی %K مطالعات پسااستعماری %K بازنمایی %K تحلیل روایت %K تحلیل شخصیت‌های گریماس %K مدرنیته %K قهوۀ تلخ %R %X مسئلۀ این پژوهش، بازنمایی جامعۀ ایران در مواجهه با مدرنیته در سریال قهوۀ تلخ مهران مدیری است؛ یعنی، پرسش اصلی ما این است که آیا در این سریال، جامعۀ ایران پدیده‌ای نامعقول و ناسازگار با مدرنیته بازنمایی می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش، از روش تحلیل روایت (الگوی تحلیل شخصیت‌های گریماس) استفاده کرده‌ایم. سپس، با استفاده از مطالعات پسااستعماری به نقد بازنمایی شخصیت‌های سنتی و مدرن و موانع شکل‌گیری مدرنیته در ایران پرداخته‌ایم. یافته‌های پژوهش بعد از تطبیق الگوی گریماس بر چهار اپیزود سریال، نشان ‌می‌دهد که همۀ شخصیت‌های سنتی سریال، به‌عنوان دیگری «مستشارالملک» (نماد مدرنیته) بازنمایی شده‌اند؛ به عبارتی، با استفاده از کلیشه‌هایی مانند کندذهن، تنبل، منفعت‌طلب و بی‌منطق شخصیت‌پردازی شده‌اند. در مقابل، قهرمان داستان (نماد مدرنیته) شخصیتی خلاق، فعال و منطقی بازنمایی شده است. در کلّ سریال، مستشارالملک نقش فاعل را برعهده ‌دارد؛ از این مسئله می‌توان چنین نتیجه گرفت که فرهنگ و جامعۀ ایران افراد را به‌گونه‌ای بازنمایی می‌کند که هیچ انگیزه‌ای برای تغییر و پیشرفت ندارند. بنابراین، جامعۀ ایران فاقد هرگونه توان برای تغییر و تلاش به سمت مدرن‌شدن است. در روایت سریال، موانع اصلی شکل‌گیری مدرنیته که عبارت‌اند از: ساختار نظام آموزشی، ساختار عمودی قدرت، استبداد ایرانی، کندذهنی و تنبل‌بودن ایرانیان، مانع رسیدن قهرمان داستان به اهدافش می‌شود. بر اساس نقد پسااستعماری، می‌توان گفت اگرچه سریال بر نقاط ضعف جامعۀ ایران به‌درستی دست می‌گذارد، در‌ نهایت روایت غالب سریال به گفتمان‌های شرق‌شناسانه نزدیک می‌شود که مورد نقد مطالعات پسااستعماری است. %U https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_898_e1098bd78af635c40aa5df0f1d8ef9af.pdf