منوچهر صابر؛ حسن بشیر؛ امیدعلی مسعودی؛ نسیم مجیدی قهرودی
چکیده
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، ...
بیشتر
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، فعالیت در شبکههای اجتماعی مجازی (0.328=r) و خودابرازی در شبکههای اجتماعی مجازی (0.532=r) و گرایش به هویت، رابطه معناداری وجود دارد. در واقع حضور مستمر، وابستگی و تعلق به این فضا و تولید محتوا و خودابرازی در این فضا منطبق با الگوها و فرهنگ جهانی منجر به پذیرش هویت و ارزشهای مدرن (عقلگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، غرب گرایی و جهانیسازی و نفی تقدیرگرایی و ترویج زندگی نمایشی و لوکس ) شده است.کلیدواژهها: هویت مدرن، شبکههای اجتماعی مجازی، جوانان.
اردشیر زابلی زاده؛ مرتضی شمس
چکیده
هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکههای خبر، العالم و پرس تیوی به عنوان چارچوب نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکههای خبر، العالم و پرس تیوی به عنوان چارچوب نمونهگیری پژوهش، با نمونهگیری هدفمند 26 نمونه انتخاب گردیدند که با ابزار مصاحبه نیمهساختیافته، دادههای پژوهش از آنها گرداوری و با روش تحلیل مقایسهای مداوم، تحلیل، تبیین و کدبندی شد. براساس نتایج پژوهش مناسبترین اقدام رسانه ملی جهت مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی تشخیص به موقع شایعه، منبع تولید شایعه و هدف از انتشار آن است که میبایست با انجام اقدامات اصولی و برنامهریزی شده جهت مقابله با شایعه از جمله آشنایی مخاطبان به ویژگیهای شایعات اتتشار یافته در فضای مجازی، پوشش خبری مناسب و رفع ابهام از فضای سیاسی و اجتماعی کشور و حضور تأثیرگذار در فضای مجازی، با مناسب ترین روش شایعات موجود را تکدیب و اعتبار و جایگاه قطب خبری بودن خویش در جامعه را حفظ نماید و از دیگر سو با اقدامات پیشگیری کننده، مانع از تولید و انتشار شایعات دیگر در جامعه شود.
بهاره آروین؛ مهدی غلامزاده
چکیده
در ایران تحقیقات فراوانی درباره فردگرایی و جمعگرایی انجام شده است که هر یک از این تحقیقات میزان فردگرا یا جمعگرا بودن جامعۀ مورد بررسی را در بین یکی از دو سر طیف فردگرایی یا جمعگرایی نشان میدهند. اما نکتۀ مشترک تمامی این پژوهشها این است که فردگرا یا جمعگرا بودن ایرانیان در بستر گروهها و شبکههای واقعی موردبحث و بررسی ...
بیشتر
در ایران تحقیقات فراوانی درباره فردگرایی و جمعگرایی انجام شده است که هر یک از این تحقیقات میزان فردگرا یا جمعگرا بودن جامعۀ مورد بررسی را در بین یکی از دو سر طیف فردگرایی یا جمعگرایی نشان میدهند. اما نکتۀ مشترک تمامی این پژوهشها این است که فردگرا یا جمعگرا بودن ایرانیان در بستر گروهها و شبکههای واقعی موردبحث و بررسی قرار گرفته است و نسبت بین فردگرایی و جمعگرایی واقعی با فردگرایی و جمعگرایی در شبکههای مجازی مغفول مانده است. بنابراین پرسش این مقاله این است که فردگرایی و جمع-گرایی در دنیای واقعی چه نسبتی با فردگرایی در شبکههای مجازی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال از روش پیمایش استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد بین فردگرایی با فردگرایی شبکهای رابطهای مستقیم و بین جمعگرایی با فردگرایی شبکهای رابطهای معکوس وجود دارد؛ بنابراین افرادی که در دنیای واقعی فردگرا هستند در شبکههای مجازی فردگرایی شبکهای بالا و افرادی که در دنیای واقعی جمعگرا هستند نیز در شبکههای مجازی فردگرایی شبکهای پایینی دارند؛ بهعبارتدیگر به نظر میرسد فردگرا یا جمعگرا بودن افراد در دنیای واقعی بر کنش فردی یا جمعی آنها در دنیای آنلاین تأثیر دارد.
حسین حیدری؛ باقر ساروخانی؛ مهرداد نوابخش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد تعهد هویت ملی، میزان فعالیت بر بعد تعهد هویت ملی و حضور واقعی بر بعد آگاهی هویت ملی تاثیر منفی و میزان فعال بودن تاثیر مثبت بر بعد آگاهی هویت ملی دارد. میزان تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر بعد تعهد هویت ملی بیشتر از سایر ابعاد است. نتایج نشان داد که صرف حضور در شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت یا منفی بر هویت ملی ندارد، بلکه زمینه اجتماعی و فرهنگی کاربران در تعیین نوع تاثیر این شبکهها موثر است و ارائه تعریفی فراگیر از هویت ملی میتواند باعث تقویت هویت ملی گردد