محمد علی اصالتی؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ محمد دادگران
چکیده
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ، و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای ...
بیشتر
این مقاله گزیده ای از یک رساله دانشگاهی است که به بررسی روش های اقناعی مورد استفاده در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی و تحلیل کیفی پیام های بازرگانی (تبلیغات تجاری) تلویزیون ایران ، و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق کارشناسان تبلیغات ، روش های اقناعی که سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای اثرگذاری بر مخاطب و اقناع مخاطبان استفاده می کنند را پیدا کند. گرچه تبلیغات بازرگانی به میزان بسیار زیادی از علم ارتباطات متأثر شده است اما اهمیت افزایش فروش در تبلیغات سبب شده است تا تحقیقات صورت گرفته در حوزه تبلیغات صرفا پیدایش روشی برای افزایش فروش را در دستور کار قرار دهد و از پیشرفت علوم ارتباطات در حوزه تبلیغات چشم پوشی کند. تحقیق فوق تلاش می کند توجه به روش های اقناعی در تبلیغات تجاری را در حوزه علوم ارتباطات انجام دهد تا به پیشرفت علوم ارتباطات در حوزه تاثیر رسانه ها کمکی کرده باشد. روش تحقیق در پژوهش فوق ، چند روشی ، شامل دو روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق است. با توجه به دسترسی به پیام های بازرگانی پخش شده در سال 98 و 99 ، تیزرهای تبلیغاتی پخش شده در این دو سال جامعه آماری برای تحلیل کیفی هستند. حجم نمونه تعداد پیام های ذخیره شده می باشد. اما تعداد حجم نمونه مورد بررسی رسیدن به اشباع نظری و حد کفایت بوده است. جامعه آماری برای مصاحبه عمیق ، کارشناسان تبلیغات تجاری تلویزیون و سازندگان تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون هستند. حجم نمونه مورد مصاحبه ، رسیدن به اشباع نظری و حد کفایت خواهد بوده که تعداد مصاحبه های انجام شده هفت مصاحبه می باشد. شیوه اندازه گیری ، تحلیل تیزرها به عنوان اسناد موجود بوده و تکنیک ثبت و ضبط داده ها از متن و تصاویر و صدای تبلیغات به دست آمده است.
بشیر معتمدی؛ مهدی منتظرقائم؛ اصغر فهیمی فر؛ عبدالله بیچرانلو
چکیده
یکی از دغدغه های حوزه دین و رسانه، پرسش از نسبت دینِ مبتنی بر «کلام»، با «تصویر» و «رسانه تصویری» است. در این مقاله ضمن مروری بر ادبیات نظری، از میان برنامههای دینی تلویزیون، برنامه «درسهایی از قرآن» که توسط آقای قرائتی حدود 40 سال هر هفته از تلویزیون پخش گردیده، مدنظر قرار گرفت و به دنبال پاسخ به این سؤال بود ...
بیشتر
یکی از دغدغه های حوزه دین و رسانه، پرسش از نسبت دینِ مبتنی بر «کلام»، با «تصویر» و «رسانه تصویری» است. در این مقاله ضمن مروری بر ادبیات نظری، از میان برنامههای دینی تلویزیون، برنامه «درسهایی از قرآن» که توسط آقای قرائتی حدود 40 سال هر هفته از تلویزیون پخش گردیده، مدنظر قرار گرفت و به دنبال پاسخ به این سؤال بود که تصاویر دینی این برنامه، چه تحولاتی را در طی این سالها پیموده است؟ و آیا استفاده از تصویر تلویزیونی، منجر به ارائه بهتر «دین» شده است؟ روش تحقیق در این پژوهش، «نشانه شناسی» است که با ۵ آیتم «لباس، سن و جنسیت»، «ارتباطات غیرکلامی»، «ترکیبهای تصویری»، «حرکت» و «رنگ و نور»، تصاویر این برنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. روش انتخاب نمونه به صورت تصادفی و انتخاب ۱۰ برنامه در فاصله سالهای ۱۳۵۸ تا 1388 است. نشانه شناسی تصاویر حاکی از آن است که این برنامه به تدریج اولاً در جایگاه دین حکومتی قرار گرفته، ثانیاً ارتباطات یکسویه و عمودی گشته و ثالثاً با تمرکز بر تیپ مذهبیِ حاضرانِ در برنامه، تنوع فرهنگی جامعه را نادیده گرفته است .در نتیجه «تصویر» در این برنامه، به دلیل عدم رعایت شاخصهای ارتباطاتی صحیح، نتوانسته مددرسان ارائه درست «دین» گردد.
سید محمد حسینی معصوم؛ سیده تکتم حسینی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی کاربرد تابوهای زبانی در سخنرانیها و مناظرههای سیاسی و مذهبی در رسانه و مقایسه تنوّع این دو است. دادههای این پژوهش از طریق تلویزیون و یا آرشیوهای اینترنتی برنامههای صدا و سیما گردآوری شده و میزان کاربرد تابوهای زبانی و حوزههای واژگانی تابوها در گروه سیاسی و مذهبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی کاربرد تابوهای زبانی در سخنرانیها و مناظرههای سیاسی و مذهبی در رسانه و مقایسه تنوّع این دو است. دادههای این پژوهش از طریق تلویزیون و یا آرشیوهای اینترنتی برنامههای صدا و سیما گردآوری شده و میزان کاربرد تابوهای زبانی و حوزههای واژگانی تابوها در گروه سیاسی و مذهبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد استفاده از تابو در سخنرانیهای تلویزیونی هر دو گروه سیاسی و مذهبی صورت میگیرد و هر دو از تابوهای حوزهی واژگانی عمومی بیشتر از سایر حوزهها استفاده میشود. نکته قابل توجه این است که سخنرانان سیاسی در تلویزیون احتیاط بیشتری در کلام خود بهکار میبرند، امّا گروه مذهبی استفاده بیشتری از تابوها میکنند. بیشترین تابوی بهکاررفته توسط گروه مذهبی مربوطبه حوزه واژگانی عمومی و حیوانات بودهاست و کمترین تابوی بهکار رفته مربوط به حوزه واژگانی روانی-جسمی و خانواده بودهاست. بیشترین تابوی بکار رفته توسط گروه سیاسی مربوط به حوزه عمومی و کمترین تابو در حوزه جنسی و حیوانات بوده است.
رقیه جامع؛ سیدمحمد دادگران
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 47-69
چکیده
مقاله حاضر، موانع خصوصی سازی رسانه (تلویزیون) را مورد بررسی قرار داده است. به منظور بررسی موانع خصوصی سازی با استفاده از روش دلفی، موانع اصلی شناسایی شده و در چهار گروه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی-قانونی طبقه بندی شده است. با استفاده از یافته های روش دلفی پرسشنامه تحقیق طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق 600 نفر و جامعه نمونه 234 نفر ...
بیشتر
مقاله حاضر، موانع خصوصی سازی رسانه (تلویزیون) را مورد بررسی قرار داده است. به منظور بررسی موانع خصوصی سازی با استفاده از روش دلفی، موانع اصلی شناسایی شده و در چهار گروه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی-قانونی طبقه بندی شده است. با استفاده از یافته های روش دلفی پرسشنامه تحقیق طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق 600 نفر و جامعه نمونه 234 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و استخراج شده است. یافته های تحقیق با از استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی یک جامعه یا آزمون t تست، تحلیل شده است. داده های جمع آوری شده که به صورت عبارتهای کلامی جمع آوری شده، با در نظر داشتن مقدار عدد فازی نظیرش، دیفازی گردیده و برخی از شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی از مرکز محاسبه شده است برای آزمون فرضیه ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی میانگین یک جامعه یا آزمون t تست استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای SPSS و Excel برای انجام عملیات آماری بهره گرفته شده است.
محمدرضا زالی؛ مجتبی ناهید
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 91-122
چکیده
تنوّع جمعیتی و مطالبات تغییریافتۀ مشتریان و اُفتوخیزهای مداوم اقتصادی و تغییر رویکرد انرژی، همگی باعثشدهاند تا کارآفرینی به عنوان یکی از اصلیترین استراتژیهای ملّی اکثر کشورهای پیشرفته و حتی جهان سومی مدّنظر قرارگیرد. یکی از عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی، نقش رسانههای جمعی از جمله تلویزیون است. هدف این تحقیق تبیین نقش ...
بیشتر
تنوّع جمعیتی و مطالبات تغییریافتۀ مشتریان و اُفتوخیزهای مداوم اقتصادی و تغییر رویکرد انرژی، همگی باعثشدهاند تا کارآفرینی به عنوان یکی از اصلیترین استراتژیهای ملّی اکثر کشورهای پیشرفته و حتی جهان سومی مدّنظر قرارگیرد. یکی از عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی، نقش رسانههای جمعی از جمله تلویزیون است. هدف این تحقیق تبیین نقش تلویزیون در توسعۀ کارآفرینی در ایران بر اساس روششناسی کیو (Q Methodology) است. بر اساس دادههای مشارکت 48 نفر حاصل از تکمیل پرسشنامۀ کیو و نتایج تحلیل عاملی بر حسب اشخاص (مدیران و خبرگان رسانه و کارآفرینی)، نقشهای سیزدهگانۀ تلویزیون در توسعۀ کارآفرینی بر اساس مدل سهشاخگی شناسایی شد؛ نقشهای رفتاری: آموزش کارآفرینانه، قابلیت کارآفرینانه، الگوسازی رفتار کارآفرینانه، شناسایی فرصت کارآفرینانه، گرایش کارآفرینانه، توسعۀ مهارتهای کسب و کار، خودکارآمدی (خودباوری) کارآفرینانه، و اقدام کارآفرینانه؛ نقشهای ساختاری: اصلاح قوانین کسب و کار، مستندسازی تجارب کارآفرینانه؛ نقشهای زمینهای: فرهنگسازی کارآفرینانه، اطلاعرسانی فعالیتهای کارآفرینانه و نهادینهسازی فرهنگ کار گروهی
حسن بشیر؛ احمد کوهی
دوره 2، شماره 2 ، آذر 1391، ، صفحه 83-107
چکیده
همگرایی رسانهای، درهمآمیختن قالبهای رسانهای، و یکپارچهسازی آنها در قالبهای دیجیتال، تحول اصلی صنعت رسانه را به وجود آورده است. این مقاله پس از تعریف همگرایی از نگاه متخصصان رسانه، نظریة «فرهنگ همگرایی» را به عنوان نظریهای در معرفی چیستی رسانههای جدید معرفی میکند. فرهنگ رسانههای جدید ...
بیشتر
همگرایی رسانهای، درهمآمیختن قالبهای رسانهای، و یکپارچهسازی آنها در قالبهای دیجیتال، تحول اصلی صنعت رسانه را به وجود آورده است. این مقاله پس از تعریف همگرایی از نگاه متخصصان رسانه، نظریة «فرهنگ همگرایی» را به عنوان نظریهای در معرفی چیستی رسانههای جدید معرفی میکند. فرهنگ رسانههای جدید در سه مقولة تحرک، مشارکت، و هویت، مخاطبان را تغییر داده است. در این مطالعه با بررسی انواع فعالیتهای جدید مخاطبان تلویزیون در عصر همگرایی، تلویزیون را، در این عصر، تلویزیون مشارکت معرفی میکند و به این سؤال پاسخ میدهد که آیا تلویزیون با این فرهنگ مصرف مخاطبان «رسانة جدید» است؟ درنتیجه بیان میشود که تلویزیون رسانهای در حال تحول است که قالبهای جدید آن را میتوان رسانة جدید به حساب آورد. تلویزیون برای ادامة حیات و رشد خود در فضای همگرایی باید بتواند با رسانههای جدید مانند اینترنت و شبکههای اجتماعی به تعامل برخیزد و بدین واسطه کنترل مخاطب بر جریان رسانهای را افزایش دهد.
محسن نیازی؛ الهام شفائیمقدم
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 99-127
چکیده
امروزه رسانههای جمعی، بهمنزلة شاهراه اطلاعاتی جوامع، و نقش آنها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، بهویژه هویت ملی، مورد توجه صاحبنظران و محققان علوم انسانی ـ اجتماعی قرار گرفته است. در این ارتباط رویکردها و رهیافتهای نظری متفاوتی عرضه شده است. نظریة ارتباطات گلولهای بر شکلگیری ...
بیشتر
امروزه رسانههای جمعی، بهمنزلة شاهراه اطلاعاتی جوامع، و نقش آنها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، بهویژه هویت ملی، مورد توجه صاحبنظران و محققان علوم انسانی ـ اجتماعی قرار گرفته است. در این ارتباط رویکردها و رهیافتهای نظری متفاوتی عرضه شده است. نظریة ارتباطات گلولهای بر شکلگیری هویت بر مبنای رسانهها تأکید کرده است. دربرابر، برخی صاحبنظران به قدرت تحلیل اطلاعات و فرهنگ بهرهوری از رسانهها اشاره کردهاند. در این میان، برخی نیز با عرضة رویکرد تعادلی بر نقش دوگانه و متناقض رسانهها در شکلدهی و فرسایش هویت ملی تأکید داشتهاند. با توجه به موارد فوق، هدف اساسی این مقاله بررسی میزان و نوع محتوای برنامههای مورد استفاده از رسانههای تلویزیون و ماهواره و اینترنت و میزان گرایش به هویت ملی شهروندان و نیز چگونگی رابطه بین متغیرهای فوق در جامعة آماری مورد مطالعة کاشان، بهمنزلة شهری سنتی و در معرض نوگرایی، است. این پژوهش از نوع مطالعة پیمایش بوده است و دادههای تحقیق با استفاده از روش پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری شده است. برای سنجش متغیرهای اصلی و وابستة تحقیق از ده گویه در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. اعتبار و روایی طیف با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و با توجه به نتایج آزمون (84/0=a) تأیید شده است. درمجموع، یافتههای تحقیق و نتایج محاسبات آماری مربوطه رابطة معنیدار و مثبت بین میزان استفاده از تلویزیون و میزان گرایش به هویت ملی (252/0=Tb) و نیز رابطة معنیدار و منفی بین میزان استفاده از ماهواره و اینترنت با میزان گرایش به هویت ملی را بهترتیب با 199/0- و 271/0-=Tc در سطح اطمینان 99% تأیید کرده است. همچنین، نتایج آزمون کایاسکوئر معنیداری رابطه بین نوع محتوای برنامههای مورد استفاده از تلویزیون و ماهواره و اینترنت با میزان گرایش به هویت ملی را تأیید کرده است. نتایج تحلیل رگرسیون با ضریب بتای 276/0- تأثیر منفی متغیر میزان استفاده از ماهواره و با ضریب بتای 268/0 تأثیر مثبت میزان استفاده از تلویزیون در میزان گرایش به هویت ملی پاسخگویان را نشان میدهد.
عبدالرحمن حسنیفر؛ الهه ابوالحسنی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 21-47
چکیده
رسانهها با انتقال ارزشها، هنجارها، و الگوها به مخاطبان باعث همنوایی و همسویی و تجانس فکری و عملی افراد جامعه میشوند. به عبارت دیگر، از آنجا که امروزه افراد اجتماع بهطور گستردهای با رسانهها در ارتباطاند، از طریق آنها میاندیشند، دنیا را از رهگذر آنها میشناسند، و رفتارهای خود ...
بیشتر
رسانهها با انتقال ارزشها، هنجارها، و الگوها به مخاطبان باعث همنوایی و همسویی و تجانس فکری و عملی افراد جامعه میشوند. به عبارت دیگر، از آنجا که امروزه افراد اجتماع بهطور گستردهای با رسانهها در ارتباطاند، از طریق آنها میاندیشند، دنیا را از رهگذر آنها میشناسند، و رفتارهای خود را براساس الگوهای برگرفته از آنها سامان میدهند. در این زمینه، تلویزیون، ورای نقش رسانهایاش، جایگاه خاص و نقش عمدهای در جامعۀ ایران دارد و همین مبنای تمرکز بر آن پیشزمینة عملیاتیکردن موضوع مقاله شده است؛ زیرا امروزه تلویزیون در هر خانهای حضور پرقدرت دارد و این بهسبب جذابیت آن است. یکی از موضوعات مرتبط با ماهیت عملکردی تلویزیون حوزۀ نقد است. نقد را به صورتهای متفاوت میتوان در تلویزیون نمایاند که برگزاری جلسات مناظره یکی از آنهاست. در این میان، برای دستیابی به هر هدفی، شناخت ماهیت آن موضوع اهمیت زیادی دارد. در مورد مناظره در تلویزیون نیز فهم نقد در ابتدا و شناخت توانایی و ظرفیت تلویزیون در حوزۀ روشهای آن، از جمله مناظره، بسیار مهم است. در این مقاله، براساس مدلهای نظری انباشتی و شناختی بر پایة چهارچوب کاشت، نقش تلویزیون با توجه به تبیین مفهوم نقد و مباحث مربوط به آن و شیوة مناظره در حکم ابزاری آگاهیبخش بررسی شده است. یافتهها براساس بررسی کارشناسی و اسنادی با رویکرد استنباطی و تحلیلی در ابتدا حکایت از لزوم شناخت نقد دارد، بدین مفهوم که نقدی نقد محسوب میشود که به مبانی و یا نتایج یک موضوع مربوط شود وگرنه نقد بهحساب نمیآید. از طرف دیگر و در مرحلۀ بعد، مناظره در حکم یک مجرا و یک منشأ عملیاتیشدن نقد باید معطوف به موضوعی مشخص و جزئی باشد و در آن ویژگیها و مؤلفههای نظریة نقد با توجه به تلویزیون در حکم ابزاری آگاهیبخش و اطلاعرسان در گسترۀ عمومی و هماهنگ با مصالح و منافع عمومی لحاظ شود.
رضا زعفریان؛ زهرا خرمی؛ قنبر محمدی الیاسی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 67-86
چکیده
مطالعات بسیاری بر اهمیت توسعۀ فرهنگی در مسیر توسعۀ کارآفرینی و رشد اقتصادی تأکید کردهاند، بهطوری که بهتدریج واژة فرهنگ کارآفرینی بهصورت یک برساخته و مفهوم جدید شکل گرفته و ابعاد خاص خود را دارد. ابعاد شخصیتی شامل تمایل به ریسکپذیری، نیاز به توفیق، مرکز کنترل درونی، خلاقیت، استقلالطلبی، اعتماد به خود ...
بیشتر
مطالعات بسیاری بر اهمیت توسعۀ فرهنگی در مسیر توسعۀ کارآفرینی و رشد اقتصادی تأکید کردهاند، بهطوری که بهتدریج واژة فرهنگ کارآفرینی بهصورت یک برساخته و مفهوم جدید شکل گرفته و ابعاد خاص خود را دارد. ابعاد شخصیتی شامل تمایل به ریسکپذیری، نیاز به توفیق، مرکز کنترل درونی، خلاقیت، استقلالطلبی، اعتماد به خود و در بعد دیگر شامل توانایی مدیریت دیگران و نفوذ در آنان، کار گروهی، پشتکار، و علاقه به کوشش میشود. در توسعه و نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی در جامعه، بنیانهایی چون خانواده، نهادهای آموزشی، دولت، شبکههای اجتماعی، صنعت، و رسانة جمعی مشارکت و تأثیر دارند. بنابراین، رسانه یکی از عوامل مؤثر در ارزشهای فرهنگی افراد یک جامعه است. ازاینرو، انتظار میرود رسانة جمعی بتواند از مسیر تأثیر در ارزشهای فرهنگی افراد به توسعة فرهنگ کارآفرینی کمک کند. از آنجا که تلویزیون در سه سطح شناخت، انتقال ارزشها، و جامعهپذیری بر مخاطب خود اثر میگذارد، براساس مدل نهادی، این پژوهش درپی یافتن پاسخ این سؤالات است که مؤلفههای نقشهای شناختی، هنجاری، و تنظیمی تلویزیون چیست و در هر نقش این موارد چه اولویتی بر یکدیگر دارند. این پژوهش بهصورت کیفی انجام و دادهها از طریق مصاحبههای عمیق گردآوری شده و مؤلفههای شناساییشده با استفاده از آزمون ناپارامتری فریدمن اولویتبندی شدهاند. تعداد 12 مؤلفة شناختی، 9 مؤلفة هنجاری، و 7 مؤلفة تنظیمی شناسایی و اولویتبندی شدند. چهارچوب مفهومی استخراجشده میتواند در توسعة نقشة راه ترویج فرهنگ کارآفرینی در تلویزیون مؤثر باشد. یافتههای این پژوهش حاکی از این است که بخش عمدهای از شناخت مخاطب از مقولة کارآفرینی میتواند از طریق کارکرد اطلاعرسانی صورت پذیرد و فرایند انتقال ارزشها از طریق کارکرد سرگرمی مؤثرتر از آموزش مستقیم است. همچنین، امکان ایفای نقش تنظیمی به روشهای گوناگونی مانند شکلدهی شبکههای اجتماعی امکانپذیر است. مؤلفههای شناساییشده در قالب چهارچوب مفهومی پژوهش چهبسا مورد توجه سیاستگذاران و برنامهسازان رسانة ملی ایران قرار گیرد.