سیده حکیمه هاشمی؛ سعید زارع
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 197-212
چکیده
تحقیق حاضر، به بررسی رابطۀ نوع دینداری و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی دانشجویان شهر قم، میپردازد. برای سنجش نوع دینداری از ترکیب نظریات انواع دینداری، بهره بردیم و در نهایت هفت نوع دینداری (عامیانه، شریعتمدارانه، رسمی حکومتی، متجددانه، سکولار،لائیک و ترکیبی) مناسب جامعة آماری، برگزیده شد.نظریههایی که از آنها متغیرهای ...
بیشتر
تحقیق حاضر، به بررسی رابطۀ نوع دینداری و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی دانشجویان شهر قم، میپردازد. برای سنجش نوع دینداری از ترکیب نظریات انواع دینداری، بهره بردیم و در نهایت هفت نوع دینداری (عامیانه، شریعتمدارانه، رسمی حکومتی، متجددانه، سکولار،لائیک و ترکیبی) مناسب جامعة آماری، برگزیده شد.نظریههایی که از آنها متغیرهای مستقل این تحقیق استخراج شدند، عبارتند از: نظریة سکولار زدایی پیتر برگرو نظریه کاشت گربنر. در این تحقیق، از روش پیمایش استفاده گردید. جامعهآماری تحقیق دانشجویان دانشگاههای شهر قم میباشد که در سال تحصیلی ١٣٩٠ـ ١٣٨٩ در دانشگاههای استان قم مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه ٣٥٤ نفر بوده و از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد.یافته های تحقیق بیانگر آن است که میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی با نوع دینداری افراد ارتباط داشته است و افرادی که دین عامیانه داشتهاند از این وسایل، بیشتر استفاده میکردند. همچنین میزان استفاده از وسایلارتباط جمعی خارجی نیز با نوع دینداریافراد ارتباط داشته است. به گونهای که میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی خارجی، در دینداری عامیانه، نسبت به انواع دیگر دینداری، کمتر بوده است.