رائیکا خورشیدیان؛ هدایت سوخکیان؛ وحید چوپانکاره؛ علیرضا اژدری؛ جمشید امامی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 73-89
چکیده
این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمعآوری و طبقهبندی نمونههای تصویری مربوط به دهههای 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانهها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ بهخصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، ...
بیشتر
این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمعآوری و طبقهبندی نمونههای تصویری مربوط به دهههای 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانهها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ بهخصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، بین مد و رسانه نوعی گفتوگوی فرهنگی بروز میکند. با افزایش تنوّع و تکثیر رسانهها، انتخاب الگوی پوشاک افراد ـ که نوعی رسانۀ هویتی آنان محسوبمیشودـ تابع عوامل متنوّعتر و پیچیدهتری میگردد، به طوری که دیگر کنترل آن توسط یک قدرت صاحب رسانه امکانپذیر نیست، بلکه برآیند جهتگیری رسانهها با بیشمار اشکال گوناگون است که جهتگیری مد را رقم میزند. این پژوهش با بررسی روند تغییر رسانهها، اهمیت امکان دخالت آگاهانه را در شکلدهی به جریان مد در جهت ارتقای فرهنگ عمومی نشانمیدهد.