منوچهر صابر؛ حسن بشیر؛ امیدعلی مسعودی؛ نسیم مجیدی قهرودی
چکیده
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، ...
بیشتر
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، فعالیت در شبکههای اجتماعی مجازی (0.328=r) و خودابرازی در شبکههای اجتماعی مجازی (0.532=r) و گرایش به هویت، رابطه معناداری وجود دارد. در واقع حضور مستمر، وابستگی و تعلق به این فضا و تولید محتوا و خودابرازی در این فضا منطبق با الگوها و فرهنگ جهانی منجر به پذیرش هویت و ارزشهای مدرن (عقلگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، غرب گرایی و جهانیسازی و نفی تقدیرگرایی و ترویج زندگی نمایشی و لوکس ) شده است.کلیدواژهها: هویت مدرن، شبکههای اجتماعی مجازی، جوانان.
محمدعلی شاکری؛ حسن بشیر
چکیده
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
یکی از مهم ترین محمل های اثرگذاری «شبکههای اجتماعی دیجیتال» بر «فرهنگ و ارتباطات» در جوامع بشری، توانایی ویژه این شبکهها برای «جریانسازی در راستای رواج اخبار جعلی در سپهر رسانهای جامعه» است. اخبار جعلی به عنوان یکی از محصولات جریانسازی رسانهای، باوجود قدمتی به بلندی قدمت رسانهها، در عصر شبکههای اجتماعی دیجیتال، رشدی بیش از پیش یافته است.نوشتار پیش رو در گام نخست، مهمترین خصائص، کارکردها و تاثیرات شبکههای اجتماعی دیجیتال را در مجموع نظریههای موجود در این باره، دنبال نموده و ضمناً منابع رسانهای ورود اخبار جعلی در قالب جریانهای اجتماعی را به عرصه افکار عمومی معرفی نموده است. سپس در گام دوم، با تمرکز روی فرآیند جریانسازی شبکههای اجتماعی دیجیتال، طی اجرای ده مصاحبه نیمه ساخت یافته با برخی کارشناسان و صاحبنظران متخصص در این حوزه، مهمترین سازوکارهای جریانسازی در این شبکهها در راستای نشر اخبار جعلی را در چهار قالب «هشتگ»، «طوفان»، «کمپین» و «جریان» تبیین نموده است. مقاله در نهایت نشان میدهد که سازوکار «جریان» به عنوان نقطه اوج سازوکارهای جریانسازی در شبکههای اجتماعی مجازی، نهادینهسازی موضوع مورد نظر در مخاطبان را با تامین شش شرط، ازجمله «همراهی اینفلوئنسرها»، «توجه به اقتضائات بستر» و «سوار شدن بر محمل وقایع روز» دنبال مینماید.
منوچهر صابر؛ حسن بشیر؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ امید علی مسعودی
چکیده
به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت مییابد که میتوان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکههای اجتماعی مجازی و کارکرد آن به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش ...
بیشتر
به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت مییابد که میتوان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکههای اجتماعی مجازی و کارکرد آن به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش پنهان شده و فراموش شده سبک زندگی در جوانان را می توان از این فضا، بازنمایی کرد. از نظریات اجتماعی و نظریه های کنش اجتماعی وبر بهره گرفته شد. در این مطالعه از روش کیفی گرندد تئوری (نظریه داده بنیاد)، و برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مطالعات میدانی (مصاحبه نیمه عمیق) و کتابخانه ای/ اسنادی استفاده گردید و جامعه آماری مطالعه حاضر 15 نفر از اساتید و خبرگان رسانه و افراد مطلع هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه عمیق انجام گردید تا به اشباع نظری برسیم. با استفاده از تکنیک تحلیلی (اشتراوس و کوربین) مفاهیم به عنوان واحد تحلیل در سطوح متن کل مصاحبه، پاراگراف، عبارت و جملات مورد توجه قرار گرفتند و با تفکیک متن مصاحبه، کدهای باز استخراج شدند.
حسن بشیر؛ محمد فاضل بیدگلی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 25-53
چکیده
این پژوهش در پی کشف گفتمان و یا گفتمانهای مسلط خبری سه سایت بی.بی.سی فارسی، پرس.تی.وی و صدای امریکا در خصوص پوشش خبری وقایع موسوم به جنبش اشغال والاستریت در بازه زمانی سهماهۀ مهر، آبان و آذر (پاییز) سال 1390 و مقایسۀ آنها با یکدیگر است. همچنین، این پژوهش کوشیدهاست تا با اتکا بر محورهای گفتمانی کشفشده از سه سایت مورد ...
بیشتر
این پژوهش در پی کشف گفتمان و یا گفتمانهای مسلط خبری سه سایت بی.بی.سی فارسی، پرس.تی.وی و صدای امریکا در خصوص پوشش خبری وقایع موسوم به جنبش اشغال والاستریت در بازه زمانی سهماهۀ مهر، آبان و آذر (پاییز) سال 1390 و مقایسۀ آنها با یکدیگر است. همچنین، این پژوهش کوشیدهاست تا با اتکا بر محورهای گفتمانی کشفشده از سه سایت مورد بررسی، دیپلماسی رسانهای دولتهای حامی این سه منبع خبری را در قبال وقایع یادشده مورد بررسی و کندوکاو قراردهد. به همین منظور، از نظریههای انتقادی حوزۀ خبر همچون چارچوبسازی، نظریۀ گفتمان و نظریات مربوط به حوزۀ دیپلماسی استفاده شدهاست. همچنین، با بهکارگیری «روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام)»، پوششهای خبری مزبور تحلیل گفتمانی شدهاند. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ اخبار مربوط به جنبش اشغال والاستریت در سه سایت مذکور در بازه زمانی مورد نظر است که پس از بررسی جامعۀ آماری به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 344 گزاره (بی.بی.سی فارسی: 101 گزاره)، (پرس.تی.وی: 116 گزاره)، (صدای امریکا: 127 گزاره) انتخاب و مورد بررسی قرارگرفتهاست.
نتایج تحقیق حاکی از این است که بی.بی.سی فارسی دیپلماسی رسانهای «ابهام و تحریف»، صدای امریکا دیپلماسی رسانهای «تقابل و تهاجم» و پرس.تی.وی دیپلماسی رسانهای «بحرانسازی» را در خصوص وقایع مورد بررسی درپیشگرفتهاند.
حسن بشیر؛ احمد کوهی
دوره 2، شماره 2 ، آذر 1391، ، صفحه 83-107
چکیده
همگرایی رسانهای، درهمآمیختن قالبهای رسانهای، و یکپارچهسازی آنها در قالبهای دیجیتال، تحول اصلی صنعت رسانه را به وجود آورده است. این مقاله پس از تعریف همگرایی از نگاه متخصصان رسانه، نظریة «فرهنگ همگرایی» را به عنوان نظریهای در معرفی چیستی رسانههای جدید معرفی میکند. فرهنگ رسانههای جدید ...
بیشتر
همگرایی رسانهای، درهمآمیختن قالبهای رسانهای، و یکپارچهسازی آنها در قالبهای دیجیتال، تحول اصلی صنعت رسانه را به وجود آورده است. این مقاله پس از تعریف همگرایی از نگاه متخصصان رسانه، نظریة «فرهنگ همگرایی» را به عنوان نظریهای در معرفی چیستی رسانههای جدید معرفی میکند. فرهنگ رسانههای جدید در سه مقولة تحرک، مشارکت، و هویت، مخاطبان را تغییر داده است. در این مطالعه با بررسی انواع فعالیتهای جدید مخاطبان تلویزیون در عصر همگرایی، تلویزیون را، در این عصر، تلویزیون مشارکت معرفی میکند و به این سؤال پاسخ میدهد که آیا تلویزیون با این فرهنگ مصرف مخاطبان «رسانة جدید» است؟ درنتیجه بیان میشود که تلویزیون رسانهای در حال تحول است که قالبهای جدید آن را میتوان رسانة جدید به حساب آورد. تلویزیون برای ادامة حیات و رشد خود در فضای همگرایی باید بتواند با رسانههای جدید مانند اینترنت و شبکههای اجتماعی به تعامل برخیزد و بدین واسطه کنترل مخاطب بر جریان رسانهای را افزایش دهد.