تحلیل عصب‌شناختی آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی

سمیه رسولی؛ سیدحسن حسینی

دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 115-139

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.36679.2403

چکیده
  بیش از دو دهه است که روانشناسان و جامعه‌شناسان درباره آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی هشدار می‌دهند. در دهه اخیر، تحقیقات عصب‌شناختی نیز به کمک این حوزه آمده است تا بنیادی تجربی برای این مدعا فراهم آورد. (زمینه پژوهش). در این مطالعه‌ی توصیفی، قصد داریم ابعاد عصب‌شناختی آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی را واکاوی کنیم (روش کار). سه بخش ...  بیشتر

ماهیت رسانه‌های نوین

فاطمه مصدری؛ سیدحسن حسینی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 189-212

چکیده
  پژوهش حاضر کوششی است در جهت تبیین چیستی "رسانه­های نوین" و توصیف ویژگی­هاو تبیین وجوه تفاوت آن با رسانه­های قدیم. با توجه به هم­زیستی روز افزون انسان با رسانه­های نوین، درک ماهیت این رسانه امروزه بسیار ضروری است. نتایج این نوشته که از روش تحلیلی-توصیفی بهره برده است، نشان می­دهد که رسانه­های نوین جهت ویژگی­هایی بسیار ...  بیشتر

مروری انتقادی بر مهم‌ترین نظریه‌های تکنولوژی رسانه

میثم امیدعلی؛ سیدحسن حسینی

دوره 2، شماره 2 ، آذر 1391، ، صفحه 25-37

چکیده
  نقد و بررسی نظریه‌های مرتبط با تکنولوژی‌های رسانه‌ای، که در ادبیات فرا ‌ارتباطی حاکم‌اند، می‌تواند درک درستی از ماهیت رسانه‌های مدرن را در اختیار محققان رسانه قرار دهد. از آن جمله رویکرد ابزارگرایی است، که به‌رغم منسوخ‌شدن در مطالعات معرفت‌شناختی رسانه، کماکان در نظریات ارتباطی نمود دارد. جبرگرایی اعم از ...  بیشتر